Abstrakt: |
Celem badań była weryfikacja światopoglądu generacji wychowanej i wykształconej w wolnej Polsce, na które wpływ mieli ludzie, instytucje, kręgi wychowawcze, kultura, polityka, religia (w tym idee i wartości). Badana populacja obejmowała osoby, które w 1989 roku rozpoczynały edukację w szkole podstawowej (dzieci te nie mogły pamiętać poprzedniego systemu). W momencie badania respondenci byli uczniami klas maturalnych szkół średnich (18-19 lat) oraz studentami ostatnich lat studiów (od 23. roku życia). Przeprowadzone badania miały charakter ilościowy i jakościowy. Wykorzystano autorski kwestionariusz wywiadu audytoryjnego (głównie pytania otwarte). Badania pilotażowe objęły 300 respondentów (połowa uczniów klas maturalnych, połowa studentów). Właściwe badania przeprowadzono na grupie 700 respondentów z województwa kujawsko-pomorskiego. Badania pilotażowe objęły cztery główne poziomy światopoglądu człowieka: ontologiczny (wskaźnik praktyk religijnych, czyli częstotliwość uczęszczania na msze święte: 55% uczęszcza na msze minimum raz w tygodniu; 48% badanych ma negatywną opinię o Kościele, który zajmuje się – ich zdaniem – nazbyt często kwestiami politycznymi), aksjologiczny (52% respondentów wskazało wartość miłości jako cenną i ważną w swoim życiu; sukces wskazało 2% badanych), antropologiczny (37% badanych jest zwolennikami aborcji i eutanazji; 42% toleruje homoseksualizm; 69% popiera i akceptuje instytucję małżeństwa; 96% akceptuje bez ograniczeń środki antykoncepcyjne), socjologiczny (50% respondentów pozytywnie ocenia Polskę). Najważniejszym źródłem światopoglądu respondentów jest rodzina; światopogląd badanych jest wewnętrznie sprzeczny (rozbieżności religijne oraz etyczno-moralne); badane pokolenie odchodzi od tradycyjnych wartości; badani nie rozumieją celów przemian społeczno-politycznych w kraju. |