BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane czynniki społeczno-ekonomiczne środowiska rodzinnego jako predykatory przemocy rówieśniczej wśród młodzieży szkolnej
Instytucja:
Data: 2013
Badacz: Katarzyna Radiukiewicz, Magdalena Stalmach, Izabela Tabak
Abstrakt:

Do określenia czynników społeczno-ekonomicznych środowiska rodzinnego, mających wpływ na przemoc rówieśniczą młodzieży, wykorzystano dane z badań ankietowych HBSC, przeprowadzonych w 2013 roku. Dane dotyczyły 2300 uczniów w wieku 13-17 lat, w tym 1041 chłopców i 1259 dziewcząt. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że chłopcy istotnie częściej niż dziewczęta byli ofiarami przemocy szkolnej, również istotnie częściej niż dziewczęta byli sprawcami przemocy. Okazało się, że wśród młodszych uczniów (w wieku 13-14 lat) było więcej sprawców przemocy szkolnej, a także ofiar i uczestników bójek, ale mniej ofiar przemocy elektronicznej. Odnotowano związek między strukturą rodziny a uczestnictwem w bójkach oraz dręczeniem uczniów. Młodzież pochodząca z rodzin niepełnych istotnie częściej brała udział w bójkach i była sprawcą przemocy. Ponadto stwierdzono, że chłopcy, których ojciec był bezrobotny, częściej uczestniczyli w bójkach i dręczyli innych uczniów niż ich rówieśnicy, których ojcowie posiadali zatrudnienie. Okazało się również, że powtarzające się dręczenie innych uczniów (tj. co najmniej 2-3 razy w miesiącu) występowało istotnie częściej wśród chłopców z biednych rodzin. Doświadczanie przemocy elektronicznej wśród dziewcząt w istotny sposób wiązało się z zamożnością rodziny, a wśród chłopców ze strukturą rodziny i statusem zawodowym ojca.

Autorskie słowa kluczowe: struktura rodziny, cyberprzemoc, przemoc rówieśnicza, status zawodowy, subiektywna ocena zamożności
Author's Keywords: family structure, cyberbullying, peer violence, employment status, perceived family wealth
Deskryptory TESE: przemoc szkolna, przemoc, wiek, konflikt, rozwiązywanie problemów, zachowania społeczne, niekorzystne położenie, bezrobocie, rodzina
TESE descriptors: bullying, violence, age, conflict, problem solving, social behaviour, disadvantaged background, unemployment, family
Publikacje:
  • Stalmach, M., Tabak, I. i Radiukiewicz, K. (2014). Wybrane czynniki społeczno-ekonomiczne środowiska rodzinnego jako predykatory przemocy rówieśniczej wśród młodzieży szkolnej. Medycyna Wieku Rozwojowego, 4, 495-505.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"