Tytuł badania: |
Wybrane czynniki sprzyjające dobremu samopoczuciu zawodowemu nauczycieli w szkołach promujących zdrowie |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Magdalena Woynarowska-Sołdan |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były samoocena samopoczucia zawodowego nauczycieli SzPZ oraz wybrane czynniki sprzyjające dobremu samopoczuciu zawodowemu nauczycieli. Badaniem objęto 270 nauczycieli różnych przedmiotów z dziesięciu szkół podstawowych i gimnazjów z różnych miast w Polsce. Wszystkie te szkoły otrzymały Krajowy Certyfikat Promujący Zdrowie nadawany przez MEN. W badaniu posłużono się kwestionariuszem ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić istnienie związku między samooceną samopoczucia zawodowego nauczycieli a oceną stanu aktualnego i oceną potrzeby poprawy tego stanu w zakresie czynników sprzyjających dobremu samopoczuciu. Im wyższa była ocena samopoczucia zawodowego i wyższa ocena samopoczucia innych nauczycieli w szkole, tym wyższa była ocena stanu aktualnego, niższa zaś – ocena potrzeby poprawy tego stanu. Większość nauczycieli oceniła swoje samopoczucie zawodowe oraz samopoczucie innych nauczycieli w szkole jako dobre lub bardzo dobre. Pozytywnie oceniano też aktualny stan we wszystkich grupach analizowanych czynników sprzyjających dobremu samopoczuciu zawodowemu. Potrzeba poprawy tego stanu okazała się stosunkowo niewielka. |
Deskryptory TESE: |
zawód nauczyciela, nauczyciel, postawa, psychologia, szkoła podstawowa, gimnazjum |
TESE descriptors: |
teaching profession, teacher, attitude, psychology, primary school, lower secondary |
Publikacje: |
- Woynarowska-Sołdan, M. (2012). Wybrane czynniki sprzyjające dobremu samopoczuciu zawodowemu nauczycieli w szkołach promujących zdrowie. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 145-161.
|