BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane elementy oceny dialogu rodzinnego z perspektywy młodzieży
Instytucja:
Data: 2005 – 2006
Badacz: Violetta Kopińska
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła ocena dialogu rodzinnego. Badaniem objęto grupę 474 siedemnastoletnich uczniów (w tym 63,1% stanowiły kobiety), mieszkających w Toruniu. 365 osób uczęszczało do trzech liceów ogólnokształcących, 109 do trzech techników. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety. Analiza otrzymanych odpowiedzi wykazała, że 82,1% respondentów uznało szczęśliwe życie rodzinne za wartość szczególnie ważną w swoim życiu, zdaniem 36% ankietowanych rodzina była ważna lub najważniejsza. Zgodnie z wypełnionymi kwestionariuszami co dziesiąty uczeń określił rodzinę jako miłość, ciepło, przyjaźń, szczęście, zaufanie, zrozumienie. Ponad 86% badanych posiadało poczucie wolności w środowisku rodzinnym (rozumiane jako wolność wypowiedzi, swoboda działania, szacunek, akceptacja oraz zaufanie rodziców), a przeszło 70% osób akceptowało posłuszeństwo w relacji rodzice – dzieci. Natomiast brak aprobaty w tym aspekcie relacji wyraziło 1,5% uczniów (odsetek braku odpowiedzi na to pytanie wynosił 13,5%). Wśród postulatów związanych z innym sposobem tworzenia stosunków rodzinnych respondenci wskazywali znaczenie partnerstwa, wzajemnego zaufania, przyjaźni, zrozumienia i akceptacji (z kolei nic nie zmieniłoby 20% młodzieży).

Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, młodzież, relacje interpersonalne, relacja rodzice – dziecko, wychowanie dziecka
TESE descriptors: family, parents, youth, interpersonal relations, parent-child relation, child rearing
Publikacje:
  • Kopińska, V. (2007). Wybrane elementy oceny dialogu rodzinnego z perspektywy młodzieży. Wychowanie na co Dzień, 4-5, 22-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"