BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane elementy studenckiej etyki
Instytucja:
Data: 1989
Badacz: Barbara Wilska-Duszyńska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie stosunku studentów do zachowań związanych ze studiowaniem, takich jak ściąganie na egzaminie, przystąpienie do egzaminu bez przygotowania, posłużenie się "lewym" zwolnieniem lekarskim, wyłudzenie zaliczenia, przedstawienie do zaliczenia pracy nie przez siebie wykonanej, podanie nieprawdziwych danych przy staraniu się o stypendium, przywłaszczenie książki z biblioteki, przywłaszczenie książki albo płyty kolegi. W analizie wykorzystano wyniki badania Student 1987 zrealizowanego techniką ankiety audytoryjnej na ogólnopolskiej próbie studentów – łącznie 4188 osób (próba nie obejmowała słuchaczy szkół artystycznych, wojskowych oraz wychowania fizycznego). Wyniki uzupełniono przeprowadzonymi w 1989 roku dodatkowo pogłębionymi wywiadami z 50 studentami warszawskich uczelni: Uniwersytetu, Politechniki, Akademii Medycznej, SGPiS i SGGW. Badanie powtórzone w roku 1990 objęło studentów uczelni warszawskich. Ściąganie na egzaminie i przystąpienie do niego bez przygotowania jako niedopuszczalne potraktowali stosunkowo nieliczni studenci (odpowiednio niecałe 5% i niecałe 10%). Wyłudzenie zaliczenia i przedstawienie do zaliczenia cudzej pracy za niedopuszczalne uznała blisko połowa studentów. Posłużenie się nieuzasadnionym zwolnieniem lekarskim uznało za dopuszczalne lub dopuszczalne zależnie od okoliczności  prawie 90% studentów. Podanie nieprawdziwych danych przy staraniu się o stypendium jako niedopuszczalne oceniło ponad 73% studentów. Przywłaszczenie książki z biblioteki za niedopuszczalne uznało 82%, a przywłaszczenie własności kolegi – 94%. W uzasadnianiu niedopuszczalności danych zachowań studenci odwoływali się do norm: potrzeby zaufania, uczciwości, sprawiedliwości i równości, solidarności i koleżeństwa, zasady nierobienia krzywdy oraz obrony godności, szacunku dla samego siebie i innych. Uznawanie zachowań za dopuszczalne uzasadniali argumentami pragmatycznymi czy racjonalnymi (odwołującymi się do własnego interesu i własnej wygody), kulturowymi (przyjętym wzorem studenta), a także związanymi z negatywnym postrzeganiem uczelnianej rzeczywistości (przeładowanie programów, sztywność regulaminów, moralność nauczycieli akademickich). Studentów pytano także, jakie cechy uznają za szczególnie ważne u ludzi. Spośród 11 proponowanych cech za najważniejsze odpowiadający uznali uczciwość (97%), szczerość i brak zakłamania (93%), solidność i rzetelność w pracy (88%). Jednak w innych pytaniach ankiety tylko 11% respondentów uznało uczciwość za cechę charakterystyczną większości kolegów, niecałe 8% – brak zakłamania i szczerość, 6% – rzetelność. W materiale z ankiety i wywiadów dały się zatem odnotować znaczne różnice pomiędzy uznawanymi normami a odpowiadającymi im zachowaniami (deklaracjami dotyczącymi tych zachowań). W sondażu z 1990 roku nie odnotowano właściwie żadnych zmian w porównaniu z informacjami zebranymi w 1987 roku.

Deskryptory TESE: student, szkoła wyższa, postawa, oszustwo, uczestnictwo studentów
TESE descriptors: student, higher education, attitude, cheating, student participation
Publikacje:
  • Wilska-Duszyńska, B. (1992). Wybrane elementy studenckiej etyki: komunikat z badań. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Oddział.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"