BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O nowej formule pisemnego egzaminu maturalnego z historii
Data: 1996
Badacz: Grażyna Pańko
Abstrakt:

Celem ankiety było poznanie opinii uczniów i nauczycieli na temat próbnej matury z historii. Młodzież z Wrocławia miała następujące tematy do wyboru: 1) Wielkie odkrycia geograficzne i ich wpływ na stosunki polityczne, gospodarcze i społeczne. 2) Sytuacja Polaków w trzech zaborach 1864–1914 – analiza porównawcza. 3) Część A: Wrzesień 1939 – analiza źródeł; część B: Stosunki polsko-niemieckie 1933–1939 – wypracowanie. Do próbnej matury z historii podeszło 970 uczniów. Ankiety wypełniło 568 osób. 53,5% uczniów liceów ogólnokształcących, 67,1% uczniów techników oraz 64,3% uczniów liceów zawodowych wybrało temat trzeci. W opinii 109 licealistów, 57 uczniów techników i 25 uczniów liceów zawodowych temat źródłowy był dla nich łatwiejszy niż pozostałe. Zdaniem jednak 47% uczniów liceów ogólnokształcących, 46% uczniów techników oraz 17% uczniów liceów zawodowych temat trzeci wcale nie był łatwiejszy niż pozostałe. Łącznie 126 osób (22%) twierdziło, że ostatni temat jest tak samo łatwy jak pozostałe. Zdaniem 77% respondentów temat z wykorzystaniem źródeł jest atrakcyjniejszy niż pozostałe propozycje. O atrakcyjności wypowiedziało się pozytywnie: 259 licealistów, 132 uczniów techników, 36 uczniów liceów zawodowych i siedmiu uczniów z innych szkół. 50% licealistów, 39% uczniów techników oraz 47% uczniów liceów zawodowych uznało siebie za dobrze przygotowanych do nowej formy pisemnego egzaminu dojrzałości. Kwestionariusz ankiety wypełniło również 67 nauczycieli. Zdaniem 65,7% respondentów z tej grupy nowa formuła egzaminu pozwoli lepiej sprawdzić umiejętności uczniów. Żaden uczeń piszący próbny egzamin z historii nie uzyskał oceny celującej, 1,8% otrzymało oceny bardzo dobre, 10% dobre, 16,4% dostateczne, 18,8% mierne, a 53% niedostateczne.

Deskryptory TESE: egzamin końcowy, egzamin pisemny, historia, ocenianie, efekt uczenia się, wiedza, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: final examination, written examination, history, marking, learning outcome, knowledge, re-assessment
Publikacje:
  • Pańko, G. (1998). O nowej formule pisemnego egzaminu maturalnego z historii. Edukacja Humanistyczna. Kwartalnik, 3, 91-100.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"