Abstrakt: |
Celem ankiety było poznanie opinii uczniów i nauczycieli na temat próbnej matury z historii. Młodzież z Wrocławia miała następujące tematy do wyboru: 1) Wielkie odkrycia geograficzne i ich wpływ na stosunki polityczne, gospodarcze i społeczne. 2) Sytuacja Polaków w trzech zaborach 1864–1914 – analiza porównawcza. 3) Część A: Wrzesień 1939 – analiza źródeł; część B: Stosunki polsko-niemieckie 1933–1939 – wypracowanie. Do próbnej matury z historii podeszło 970 uczniów. Ankiety wypełniło 568 osób. 53,5% uczniów liceów ogólnokształcących, 67,1% uczniów techników oraz 64,3% uczniów liceów zawodowych wybrało temat trzeci. W opinii 109 licealistów, 57 uczniów techników i 25 uczniów liceów zawodowych temat źródłowy był dla nich łatwiejszy niż pozostałe. Zdaniem jednak 47% uczniów liceów ogólnokształcących, 46% uczniów techników oraz 17% uczniów liceów zawodowych temat trzeci wcale nie był łatwiejszy niż pozostałe. Łącznie 126 osób (22%) twierdziło, że ostatni temat jest tak samo łatwy jak pozostałe. Zdaniem 77% respondentów temat z wykorzystaniem źródeł jest atrakcyjniejszy niż pozostałe propozycje. O atrakcyjności wypowiedziało się pozytywnie: 259 licealistów, 132 uczniów techników, 36 uczniów liceów zawodowych i siedmiu uczniów z innych szkół. 50% licealistów, 39% uczniów techników oraz 47% uczniów liceów zawodowych uznało siebie za dobrze przygotowanych do nowej formy pisemnego egzaminu dojrzałości. Kwestionariusz ankiety wypełniło również 67 nauczycieli. Zdaniem 65,7% respondentów z tej grupy nowa formuła egzaminu pozwoli lepiej sprawdzić umiejętności uczniów. Żaden uczeń piszący próbny egzamin z historii nie uzyskał oceny celującej, 1,8% otrzymało oceny bardzo dobre, 10% dobre, 16,4% dostateczne, 18,8% mierne, a 53% niedostateczne. |