Tytuł badania: |
Ontogeneza a relatywizm etyczny |
Data: |
1999 – 2002 |
Badacz: |
Wincenty Wrześniewski |
Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiły pojęcie ontogenezy (rozwój osobniczy) oraz zakres wiedzy związany z nią bezpośrednio i pośrednio. Badanie empiryczne poprzedzono analizą powyższego terminu w programach nauczania i podręcznikach (N = 25) do biologii zalecanych przez MENiS dla szkół podstawowych, gimnazjów i liceów. W badaniu empirycznym uczestniczyło 200 uczniów klas pierwszych, 150 uczniów klas drugich oraz 120 uczniów klas trzecich liceum ogólnokształcącego dla dorosłych w Poznaniu. Wiek respondentów mieścił się w przedziale od 17 do 21 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że tylko w sześciu podręcznikach podano definicję ontogenezy (w tym jedynie w dwóch była to definicja prawidłowa). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że w pierwszej klasie żaden respondent nie był w stanie prawidłowo zdefiniować ontogenezy (w trzeciej klasie odsetek prawidłowych odpowiedzi wynosił 98%). Okazało się również, że zdefiniowanie terminów „aborcja” i „eutanazja” było trudniejszym zadaniem (40% uczniów uczęszczających do drugiej klasy udzieliło błędnych lub niepełnych odpowiedzi). Dodatkowo odnotowano, że badani kojarzyli długowieczność gatunków przede wszystkim ze światem zwierząt. |
Deskryptory TESE: |
wiedza, uczeń, postawa, rozumienie, rozumowanie, młodzież, uczeń dorosły, podręcznik, biologia, nauki przyrodnicze |
TESE descriptors: |
knowledge, pupil, attitude, comprehension, reasoning, youth, adult learner, textbook, biology, natural sciences |
Publikacje: |
- Wrześniewski, W. (2003). Ontogeneza a relatywizm etyczny. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 1(5), 8-12.
|