BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O ocenie i ocenianiu uczniów
Data: [1993]
Badacz: Piotr Kowolik
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii nauczycieli na temat oceny opisowej uczniów. Badanie przeprowadzono wśród 1260 nauczycieli klas I-III z województw: bielskiego, częstochowskiego, katowickiego, kieleckiego, krośnieńskiego, krakowskiego, nowosądeckiego, opolskiego, przemyskiego i rzeszowskiego. Nauczyciele objęci badaniem studiowali na Uniwersytecie Śląskim. Narzędziem badawczym była ankieta. 92% ankietowanych pozytywnie oceniło opisowy system oceniania uczniów. Uważali, że ocena opisowa jest obiektywniejsza i skuteczniejsza, bo pozwala na dokładniejsze i całościowe zobrazowanie postępów ucznia w nauce. Według 7% badanych ocena opisowa jest zbyteczna, bo obciąża nauczycieli, a poza tym brakuje dostatecznych kryteriów w jej wystawianiu. 1% nauczycieli nie stosowało opisowego oceniania, ponieważ pierwszy raz uczyło w klasie pierwszej. Połowa badanych uznała, że powinno się pozostawić opisowy system oceniania uczniów. Prawie połowa nauczycieli uważała, że oceną opisową należałoby objąć wszystkie klasy początkowe. Jedynie 3% respondentów opowiedziało się za obrazkowym systemem oceniania. Jednak aż 38% uznało, że należy powrócić do cyfrowego modelu. Według 43% nauczycieli ocena opisowa powinna zostać wprowadzono dopiero pod koniec trzeciej klasy, gdy uczeń przekracza pewien etap kształcenia. 

Deskryptory TESE: ocenianie, ewaluacja, ocena uczących się, uczeń, nauczyciel
TESE descriptors: marking, evaluation, evaluation of students, pupil, teacher
Publikacje:
  • Kowolik, P. (1994). O ocenie i ocenianiu uczniów. Życie Szkoły, 8, 462-464.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"