Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii nauczycieli na temat oceny opisowej uczniów. Badanie przeprowadzono wśród 1260 nauczycieli klas I-III z województw: bielskiego, częstochowskiego, katowickiego, kieleckiego, krośnieńskiego, krakowskiego, nowosądeckiego, opolskiego, przemyskiego i rzeszowskiego. Nauczyciele objęci badaniem studiowali na Uniwersytecie Śląskim. Narzędziem badawczym była ankieta. 92% ankietowanych pozytywnie oceniło opisowy system oceniania uczniów. Uważali, że ocena opisowa jest obiektywniejsza i skuteczniejsza, bo pozwala na dokładniejsze i całościowe zobrazowanie postępów ucznia w nauce. Według 7% badanych ocena opisowa jest zbyteczna, bo obciąża nauczycieli, a poza tym brakuje dostatecznych kryteriów w jej wystawianiu. 1% nauczycieli nie stosowało opisowego oceniania, ponieważ pierwszy raz uczyło w klasie pierwszej. Połowa badanych uznała, że powinno się pozostawić opisowy system oceniania uczniów. Prawie połowa nauczycieli uważała, że oceną opisową należałoby objąć wszystkie klasy początkowe. Jedynie 3% respondentów opowiedziało się za obrazkowym systemem oceniania. Jednak aż 38% uznało, że należy powrócić do cyfrowego modelu. Według 43% nauczycieli ocena opisowa powinna zostać wprowadzono dopiero pod koniec trzeciej klasy, gdy uczeń przekracza pewien etap kształcenia. |