BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O odkrywaniu funkcji reklamy przez dziecko. Rozwój rozumienia perswazyjności i realizmu reklamy
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Anna Kołodziejczyk
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Które funkcje przekazu audiowizualnego przypisują reklamie dzieci na przełomie wieku przedszkolnego i późnego dzieciństwa? Jakie obserwuje się różnice w częstości przypisywania poszczególnych funkcji reklamie u dzieci od 4. do 8. roku życia? Od kiedy w obrazie roli reklamy zaczyna dominować funkcja perswazyjna? Badaniem objęto 165 dzieci, w tym 81 chłopców i 84 dziewczynki. W badanej próbie znalazło się 31 czterolatków, 36 pięciolatków, 34 sześciolatków, 31 siedmiolatków oraz 33 ośmiolatków. Na podstawie wyników badania zaobserwowano brak rozumienia perswazyjnej funkcji reklamy wśród dzieci czteroletnich (poziom niski charakteryzował 80,6% respondentów z tej grupy). Niski poziom rozumienia perswazyjności reklamy prezentowało 36,1% pięciolatków, a średni 52,8%. Wśród badanych w wieku siedmiu i ośmiu lat dominował poziom średni (odpowiednio 48,4% i 42,4%) oraz wysoki (odpowiednio 41,9% i 48,5%). W opiniach dzieci w wieku czterech lat reklama pełniła funkcje głównie edukacyjne i rozrywkowe. Dzieci pięcioletnie dostrzegały już funkcję perswazyjną podstawową reklamy, która polegała na kojarzeniu reklamy z wymianą ekonomiczną. Starsze dzieci – sześcio- i siedmioletnie – kojarzyły reklamę z funkcją edukacyjną i perswazyjną podstawową. W grupie ośmiolatków natomiast podkreślano niemal wyłącznie perswazyjną rolę reklamy. Stwierdzono ponadto, że dzieci dostrzegające perswazyjną funkcję reklamy uważały, że przedmioty prezentowane w reklamach są prawdziwe, rzeczywiście istnieją.

Autorskie słowa kluczowe: rozumienie, dziecko, reklama, perswazja, schematy gatunków medialnych, postrzeganie realizmu
Author's Keywords: child, advertising, persuasion, gender schemata, perceived reality
Deskryptory TESE: rozumienie, reklama, kultura, środki masowego przekazu, rozwój dziecka
TESE descriptors: comprehension, advertising, culture, mass media, child development
Publikacje:
  • Kołodziejczyk, A. (2010). O odkrywaniu funkcji reklamy przez dziecko. Rozwój rozumienia perswazyjności i realizmu reklamy. Psychologia Rozwojowa, 1, 75-88.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"