Abstrakt: |
Przedmiotem badania była potoczna świadomość regionalna młodzieży z Warmii i Mazur. Badaniem objęto 110 uczniów uczęszczających do ostatnich klas w szkołach średnich Mrągowa i Olsztyna. 79% respondentów deklarowało, że mają dużą wiedzę na temat Warmii i Mazur. Okazało się jednak, że faktyczna wiedza uczniów była dużo gorsza od deklarowanej. Prawie połowa badanych nie umiała wskazać (pytanie zamknięte z kafeterią) prawidłowego terenu dawnych Prus Wschodnich i rozróżnić, które z wymienionych miast (Pieniężno, Mrągowo, Giżycko) leży na Warmii, a które na Mazurach. Większość uczniów twierdziła, że istnieją różnice między Warmią a Mazurami, nie potrafiła jednak podać szczegółów. Respondenci nie umieli podać definicji pojęć: Hozjanum i Albertyna. 14,5% wiedziało, kim był Johann Gottfried Herder, a 39,1% – Immanuel Kant. Ankietowani, poproszeni o wskazanie postaci związanych z regionem, wymieniali: Mikołaja Kopernika (52%), Wojciecha Kętrzyńskiego (40%), Seweryna Pieniężnego (32%), Marię Zientarę-Malewską (17%), Feliksa Nowowiejskiego (15%), Krzysztofa Celestyna Mrągowiusza (15%), Ignacego Krasickiego (12%), Bogumiła Linkę (12%), Michała Kajkę (12%) oraz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (10%). 17% badanych uważało, że przełomowym wydarzeniem dla regionu było sprowadzenie Krzyżaków, a w opinii 13% plebiscyt z 1920 roku, zdaniem 12% – zmiana granic po drugiej wojnie światowej, 5% – bitwa pod Grunwaldem, 2% – traktaty welawsko-bydgoskie. 80,9% uczniów aprobowało zjednoczenie Polski ze strukturami europejskimi, ale 81,8% nie pozwoliłoby na kupowanie ziemi na Warmii i Mazurach osobom innej narodowości. |