Abstrakt: |
Badanie losów i przydatności zawodowej absolwentów miało charakter pilotażowy, celem było przygotowanie procedury i narzędzi do śledzenia zachowań absolwentów szkół zawodowych na rynku pracy. W maju 1997 roku badaniem objęto absolwentów z roku szkolnego 1995/1996, na przełomie października i listopada 1997 roku – absolwentów z roku szkolnego 1996/1997 ze szkół zawodowych biorących udział w eksperymencie pedagogicznym w ramach Programu IMPROVE (44 szkoły). Badano absolwentów, którzy dopiero wkroczyli na rynek pracy i dysponowali niewielkim doświadczeniem w pracy zawodowej. Zastosowano ankietę opracowaną w ITeE. Stwierdzono, że zaprojektowana procedura niedostatecznie uwzględniała problem dostępności badacza do obiektu badań – absolwentów; mankamentem był też fakt, że uzyskano odpowiedzi tylko od tych absolwentów, którzy kontynuowali naukę w technikum (dziennym, zaocznym, wieczorowym), w szkole, którą ukończyli na poziomie zasadniczym; brakowało informacji od absolwentów, którzy pracowali zawodowo i nie uczyli się. |