BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza edukacji i rynku pracy w województwie śląskim
Instytucja:
Data: maj 2009 – marzec 2010
Badacz: Antoni Augustyn, Leszek A. Gruszczyński, Rafał Muster
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza edukacji w opiniach przedsiębiorców z terenu województwa śląskiego. Badanie przeprowadzono w ramach projektu Diagnoza edukacji i rynku pracy na Śląsku z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.3.: Upowszechnianie formalnego kształcenia ustawicznego. Prace badawcze na zlecenie Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach przeprowadziła firma Wap-Tour sp. z o.o. W standaryzowanym wywiadzie przeprowadzonym wśród przedsiębiorców różnych branż z województwa śląskiego pytano o zatrudnianie absolwentów szkół średnich oraz uczelni wyższych, ocenę przygotowania zawodowego przyszłych pracowników, szkolenia i planowanie kariery pracowników. Przebadano łącznie 3201 podmiotów odpowiedzialnych za politykę kadrową w firmach. Na podstawie wyników badania sformułowano główny wniosek dotyczący profilu absolwenta najchętniej zatrudnianego przez przedsiębiorstwa z województwa śląskiego: osoba po zasadniczej szkole zawodowej lub technikum, posiadająca doświadczenie, mogąca pracować na stanowisku produkcyjnym. W standaryzowanym wywiadzie wśród kadry zarządzającej szkołami i uczelniami w województwie śląskim (dyrekcja szkół średnich, osoby zarządzające uczelniami wyższymi) pytano o potrzebę wprowadzania nowych kierunków studiów, mocne i słabe strony absolwentów oraz szkół i uczelni, dostosowanie oferty szkół i uczelni do aktualnej sytuacji na rynku pracy itp. Przebadano łącznie 96 osób. Na podstawie wyników badania sformułowano wnioski, które, jak twierdzą badacze, mogą być przyczynkiem do dalszych, bardziej szczegółowych analiz. W standaryzowanej ankiecie audytoryjnej pytano o plany zawodowe i edukacyjne młodzieży, zadowolenie ze szkoły i praktyk zawodowych, oczekiwania wobec pierwszej pracy itp. Przebadano łącznie 3840 uczniów ostatnich klas szkół zawodowych i średnich, a także studentów z województwa śląskiego. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że zdaniem 76% uczniów szkół zawodowych, 64% uczniów szkół średnich oraz 63% studentów szkoła/studia dobrze przygotowuje/ą ich do podjęcia pracy. Okazało się również, że w opinii 57,4% uczniów szkół zawodowych oraz co drugiego ucznia szkoły średniej i studenta istnieje możliwość znalezienia pracy w najbliższej okolicy zgodnie z własnym wykształceniem.

Deskryptory TESE: rynek pracy, oferta edukacyjna, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, absolwent szkoły wyższej, przedsiębiorczość, kwalifikacje zawodowe, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, rynek edukacyjny, system edukacji, student, młodzież
TESE descriptors: labour market, educational provision, employability, graduate, enterpreneurship, vocational qualification, secondary school, vocational school, education market, education system, student, youth
Publikacje:
  • Augustyn A., Gruszczyński, L.A. i Muster R. (red.). (2010). Diagnoza edukacji i rynku pracy w województwie śląskim. Raport z badań realizowanych w ramach projektu "Diagnoza edukacji i rynku pracy na Śląsku". Pobrane z http://www.wap-tour.pl/File/raport%207%20lipca%202010%20(1).pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"