BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Talenty i ambicje studentów medycyny
Instytucja:
Data: 1995 – 1996
Badacz: Andrzej Brodziak, Wanda Fołtyn, Ewa Zajdel-Nowakowska, Ewa Ziółko
Abstrakt:

Przedmiotem badania były talenty i oczekiwania studentów szóstego roku Wydziału Lekarskiego Śląskiej Akademii Medycznej. W badaniu uczestniczyło 111 osób. Przeprowadzono je podczas zajęć z informatyki medycznej. W badanej populacji było 60 kobiet i 51 mężczyzn w wieku od 24 do 27 lat. Formularz, którym posłużono się do zebrania materiału, składał się z części dotyczącej umiejętności autoprezentacji (pytania o osobowość, charakter, talenty, kompetencje i zdolności) oraz części związanej z informatyką medyczną. Wyniki badania ujawniły, że studenci ostatniego roku medycyny w niedostatecznym stopniu opanowali umiejętność autoprezentacji, warto więc, by mieli w przyszłości możliwość uczestniczenia w treningu twórczości. Wśród ulubionych czynności wykonywanych w dzieciństwie respondenci wskazywali: czytanie książek (42), zabawy z rówieśnikami (32), grę w piłkę (16), jazdę na rowerze (12), układanie klocków (12), majsterkowanie (10), zabawę lalkami albo żołnierzykami (osiem wskazań) oraz rysowanie (siedem). 30 respondentów uważało, że dorośli wyrażali aprobatę wobec ich zainteresowań w dzieciństwie. 21 osób nie pamiętało stosunku dorosłych do ich ulubionych zajęć, a 18 studentów twierdziło, że wyrażali pochwałę. 14 badanych przyznało, że dorośli wobec ich zainteresowań byli krytycznie nastawieni. 20 ankietowanych nie potrafiło określić żadnej cechy albo rodzaju talentu, których mogłyby im pozazdrości inne osoby, 16 respondentów uważało wręcz, że takiej cechy nie mają. 10 osób wymieniło opanowanie, 5 zdolności językowe, 5 poczucie humoru, 5 umiejętność słuchania innych, 4 łatwość w nawiązywaniu kontaktów towarzyskich, 4 elokwencję, 4 zdolności organizacyjne, 4 tolerancję, a 3 cierpliwość. 26 studentów uważało, że w żadnej wyuczonej umiejętności nie są lepsi od innych znanych im osób, 18 badanych natomiast wskazało różne dziedziny sportu, 9 znajomość języków obcych, 7 prowadzenie samochodu, 5 grę na pianinie. 56 badanych chciałoby w przyszłości uczyć się języków obcych, 11 obsługi komputera, 8 pilotowania samolotów i tyle samo jazdy na nartach. Na podstawie wyników badania można przypuszczać, że słaby poziom umiejętności autoprezentacji może mieć związek z niskim poczuciem własnej wartości i depresją, która coraz częściej dotyka studentów medycyny.

Author's Keywords: students, teaching
Deskryptory TESE: osobowość, pewność siebie, indywidualizm, inteligencja, pedagogika czasu wolnego, student, zdrowie, medycyna człowieka
TESE descriptors: personality, self-confidence, individualism, intelligence, leisure education, student, health, human medicine
Publikacje:
  • Fołtyn, W., Nowakowska-Zajdel, E., Ziółko, E. i Brodziak, A. (1997). Talenty i ambicje studentów medycyny. Psychoterapia, 1, 79-83.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"