BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Najmłodszym wszystko, co najlepsze
Data: [1996]
Badacz: Danuta Waloszek
Abstrakt:

Sondaż diagnostyczny przeprowadzono, by określić stan upowszechnienia wychowania przedszkolnego w wybranych rejonach kraju. Badaniem objęto nauczycieli, samorządy i rodziców z województw: zielonogórskiego, poznańskiego, szczecińskiego, koszalińskiego, wałbrzyskiego, jeleniogórskiego, zamojskiego, gorzowskiego i suwalskiego. Wyniki badania ujawniły głęboką dysproporcję między wsią a miastem, również w stosunku do sześciolatków, dla których samorządy miały obowiązek prowadzić oddziały przedszkolne. W miastach z przedszkoli korzystało 40-50% dzieci w wieku od trzech do sześciu lat, a na wsi 14-15%, wśród sześciolatków – około 50%. W małych miejscowościach i na wsiach zdarzało się, że dzieci sześcioletnie włączane były do klas szkolnych, najczęściej łączonych, bez zastosowania zróżnicowanych metod oddziaływania wychowawczego. Nauczycielki stosowały wobec tych dzieci metody pracy szkolnej, ale nie zajmowały się nimi z powodu obowiązku realizacji zadań dydaktycznych ze starszymi dziećmi. W niektórych rejonach nie prowadzono oddziałów dla sześciolatków z powodu braku dostatecznej ich liczby i zbyt dużych odległości między miejscowościami. Dekompozycja sieci przedszkoli spowodowała również, że na skutek braku miejsc przyjmowane były wyłącznie dzieci rodziców pracujących i tylko w celu spełniania funkcji opiekuńczej. Z powodu łączenia grup przedszkolnych były one bardzo liczne (30-35 dzieci). Opłaty w diagnozowanych regionach mieściły się w granicach 180-200 PLN w miastach i 50 PLN na wsiach.

Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, wychowanie dziecka, miejsce zamieszkania, system edukacji, placówka przedszkolna, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: pre-primary education, child rearing, place of residence, education system, pre-primary institution, school starting age
Publikacje:
  • Waloszek, D. (1997). Najmłodszym wszystko, co najlepsze. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 26-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"