BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Oceny a sprawiedliwość
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Renata Rozmus
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczniów szkół ponadpodstawowych na temat sprawiedliwego oceniania. Badaniem ankietowym objęto 104 osoby z Bytomia. Wyniki badania ujawniły powszechność poczucia niesprawiedliwego oceniania, przede wszystkim wynikającego z łamania zasady równości. Mniejsze znaczenie miała dla badanych rozbieżność między otrzymaną oceną a oceną, na którą zasłużyli w swojej opinii. Zdaniem badanych najczęściej stawiano oceny skrajne i niedostateczne. Sprawiedliwość ocen nie zależała od formy ani stosowanej skali. Największy wpływ na proces oceniania miał sam nauczyciel – jego nastrój, postawa wobec ucznia i osobowość. Uczniowie za mniej istotne uznawali uwarunkowania sytuacyjne, jak brak czasu czy złą sytuację finansową szkolnictwa. Najbardziej trwałą konsekwencją niesprawiedliwej oceny okazała się niechęć do nauczyciela, choć obniżała się też motywacja do nauki konkretnego przedmiotu oraz nauki w ogóle, niesprawiedliwa ocena powodowała niesubordynację uczniów i długotrwałe obniżenie nastroju. Uczniowie nie podejmowali jednak najczęściej interwencji u nauczyciela, lecz odreagowywali pośrednio (wypowiadając się obraźliwie o prowadzącym itp.). Czasem obniżenie pilności na lekcjach traktowane było jako forma „przywracania sprawiedliwości”. Podobne zjawisko pojawiło się wśród nielicznych uczniów, którzy otrzymali ocenę zawyżoną – zwiększona ilość czasu poświęcana na naukę danego przedmiotu miała za zadanie „usprawiedliwić” zbyt wysoką ocenę.

Deskryptory TESE: ocenianie, ocena uczących się, szkoła średnia, relacja nauczyciel – uczeń, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: marking, evaluation of students, secondary school, teacher-student relation, vocational school
Publikacje:
  • Rozmus, R. (1997). Oceny a sprawiedliwość. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 6, 7-10.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"