BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dom dziecka. Opinie i propozycje zmian
Instytucja:
Data: luty 1997 – kwiecień 1997
Badacz: Barbara Kromolicka
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii wychowawców i starszych wychowanków domów dziecka na temat sposobów doskonalenia działalności tych placówek. Badaniem objęto Dom Dziecka nr 1 w Szczecinie oraz Dom Dziecka we wsi Tanowo (gmina Police). Uzyskano wypowiedzi starszych wychowanków w wieku powyżej 14 lat (50 osób), usamodzielnionych wychowanków (35), wychowawców (20), nauczycieli szkół, do których uczęszczali wychowankowie (35), oraz przedstawicieli społeczności lokalnej (80). Wyniki badania ujawniły, że jedynie wychowawcy i nauczyciele z długim stażem domagali się radykalnych zmian w strukturze domu dziecka i byli otwarci na wszystkie innowacje mogące zwiększyć efektywność tej placówki. Ich zdaniem dom dziecka powinien opiekować się dziećmi do czasu ich powrotu do rodziny własnej lub zastępczej. W tym czasie podejmowana powinna być praca resocjalizacyjna, terapeutyczna i wyrównawcza z dziećmi oraz terapeutyczna z rodzinami. Badani uważali, że wychowawcy pracujący w domach dziecka powinni posiadać bardzo wysokie kwalifikacje (przygotowanie pedagogiczne, specjalizację z wybranego zakresu terapeutycznego, diagnozy, poradnictwa wychowawczego, animacji gier i zabaw itd.). Powinni mieć również uzdolnienia w jakiejś dziedzinie, by móc zarażać swoją pasją wychowanków i prawidłowo organizować im czas. Zdaniem badanych domy dziecka powinny być placówkami liczącymi do 20 wychowanków, skupionych w kilkuosobowych, koedukacyjnych grupach wychowawczych. Grupy te powinny mieszkać w wydzielonych pawilonach oraz dysponować własną kuchnią i jadalnią, by wychowankowie mogli sami przyrządzać sobie posiłki i robić zakupy. W ten sposób grupy takie mogłyby funkcjonować wraz z wychowawcą jak rodzina. Pojawił się także postulat urządzenia w domu dziecka ośrodka rekreacyjno-sportowego, ścieżki zdrowia, by wychowankowie mieli czym się zająć w czasie wolnym oraz mogli integrować się ze środowiskiem lokalnym.

Deskryptory TESE: dzieci w placówkach opiekuńczych, opieka nad dzieckiem, wychowawca, wychowanie dziecka, nauczyciel
TESE descriptors: children in public care, childcare, educational childcare staff, child rearing, teacher
Publikacje:
  • Kromolicka, B. (1998). Dom dziecka. Opinie i propozycje zmian. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 18-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"