BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy
Data: [2012]
Badacz: Monika Wiśniewska-Kin
Abstrakt:

Opracowaniu poddano dwa rodzaje dyskursów: apriorycznie ustanowiony dyskurs podręcznikowy oraz wyzwalany w inspirującym środowisku edukacyjnym dyskurs uczniowski. Przedmiotem badania były następujące obszary: dom, ja i szkoła, wśród ludzi oraz świat (przestrzeń i czas). Posłużono się następującymi technikami i metodami badawczymi: doświadczeniem badacza-obserwatora, materiałem uzyskanym podczas konstruowania słownika tematyczno-frekwencyjnego słownictwa używanego w sześciu korpusach podręczników dla klas I-III szkoły podstawowej. Wykorzystano ponadto materiał uzyskany podczas lekcji w klasach trzecich (nagrania audio i wideo), scenariusze do zajęć, przykłady wytworów uczniowskich (schematy domu albo mieszkania, mapa, projekty szkolnej gazetki i in.). Teksty podręcznikowe okazały się mitologizować rzeczywistość; nie opisywały niczego poza obszarem oczywistości. Poza tym materiały zamieszczane w podręcznikach dla klas I-III upraszczają i banalizują autentyczne problemy, a nawet redukują albo wykluczają z percepcji dzieci rzeczywistość niejednoznaczną, skonfliktowaną i zmienną. Z analizy dyskursu dziecięcego wyprowadzono natomiast zupełnie przeciwne wnioski. Dzieci okazały się wrażliwe i dociekliwe, były świadome konfliktów i sprzeczności, a poza tym znały realia i były rozczarowane rzeczywistością. Podręczniki idealizowały obraz matek, a stereotypowo ukazywały obraz ojców. W dyskursie podręcznikowym brakowało realnych trosk i zagrożeń dotyczących domowników. W dyskursie dziecięcym natomiast treści te wykraczały znacząco poza obszar oczywistości.

Deskryptory TESE: podręcznik, postawa wobec szkoły, rozwój dziecka, rodzina, rozwój poznawczy, krytycyzm, rozumienie, rozumowanie, płeć żeńska, płeć męska
TESE descriptors: textbook, attitude towards school, child development, family, cognitive development, critical sense, comprehension, reasoning, female, male
Publikacje:
  • Wiśniewska-Kin, M. (2013). Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"