Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy fakt wychowania się przy znaczącym udziale telewizji i innych środków audiowizualnych ujawnia się w formach uczestnictwa młodzieży w kulturze. Badaniem ankietowym objęto 900 uczniów szkół średnich w Poznaniu oraz Gnieźnie, Wrześni i Szczecinku (podobny udział grup z Poznania i spoza oraz z poszczególnych typów szkół). Czynnikami różnicującymi zainteresowania były płeć oraz typ szkoły; uczniowie LO równie często jak oglądanie MTV wskazywali czytanie książek (po 75%), książki czytało w wolnym czasie około 50% uczniów szkół zawodowych i poniżej 50% uczniów techników. Około 70% uczniów LO lubiło teatr; malarstwo, muzykę poważną i operę preferowało więcej uczniów LO niż średnich szkół zawodowych (różnice około 10%). Uznano, że nie można stwierdzić bezpośredniego wpływu szkoły na upodobania kulturalne młodzieży; w grupie uczniów LO stwierdzono istnienie bezpośredniego wpływu rodziców na wybory kulturalne dzieci; 75% dzieci, których ojcowie czytali książki, również wskazywało czytelnictwo jako ulubioną rozrywkę, w odniesieniu do teatru analogiczny odsetek wynosił 70,1%, w przypadku sztuk plastycznych i muzyki poważnej – około 50%. Upodobania kulturalne młodzieży rzeczywiście były w dużym stopniu odbiciem obrazowości kultury współczesnej. |