BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dominacja kultury obrazkowej jako zagrożenie dla uczestnictwa młodzieży w kulturze wyższego rzędu
Data: 1994 – 1995
Badacz: Ewa Zamojska
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy fakt wychowania się przy znaczącym udziale telewizji i innych środków audiowizualnych ujawnia się w formach uczestnictwa młodzieży w kulturze. Badaniem ankietowym objęto 900 uczniów szkół średnich w Poznaniu oraz Gnieźnie, Wrześni i Szczecinku (podobny udział grup z Poznania i spoza oraz z poszczególnych typów szkół). Czynnikami różnicującymi zainteresowania były płeć oraz typ szkoły; uczniowie LO równie często jak oglądanie MTV wskazywali czytanie książek (po 75%), książki czytało w wolnym czasie około 50% uczniów szkół zawodowych i poniżej 50% uczniów techników. Około 70% uczniów LO lubiło teatr; malarstwo, muzykę poważną i operę preferowało więcej uczniów LO niż średnich szkół zawodowych (różnice około 10%). Uznano, że nie można stwierdzić bezpośredniego wpływu szkoły na upodobania kulturalne młodzieży; w grupie uczniów LO stwierdzono istnienie bezpośredniego wpływu rodziców na wybory kulturalne dzieci; 75% dzieci, których ojcowie czytali książki, również wskazywało czytelnictwo jako ulubioną rozrywkę, w odniesieniu do teatru analogiczny odsetek wynosił 70,1%, w przypadku sztuk plastycznych i muzyki poważnej – około 50%. Upodobania kulturalne młodzieży rzeczywiście były w dużym stopniu odbiciem obrazowości kultury współczesnej.

Deskryptory TESE: kultura, szkoła średnia o profilu zawodowym, szkoła średnia, środki masowego przekazu, literatura, muzyka, młodzież, uczeń, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: culture, vocational school, secondary school, mass media, literature, music, youth, pupil, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Zamojska, E. (1999). Dominacja kultury "obrazkowej" jako zagrożenie dla uczestnictwa młodzieży w kulturze "wyższego rzędu". W: M. Dudzikowa i T. Borowska (red.), Dzieci i młodzież wobec zagrożeń dzisiejszego świata (s. 111-118). Poznań: "Eruditus".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"