BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dominacja orientacji prezentystycznej w planach życiowych młodzieży wskaźnikiem niepewności i zagrożeń jej rozwoju
Data: 1992 – 1993
Badacz: Aleksander Zandecki
Abstrakt:

Celem badania było poznanie planów życiowych uczniów liceum i technikum w wieku przedmaturalnym. Ankietą objęto 1194 osoby uczące się w szkołach makroregionu środkowo-zachodniego, z czego 37,9% uczęszczało do liceum ogólnokształcącego, 32,2% do liceum zawodowego, 29,9% do technikum. 64,2% badanych stanowiły dziewczęta. Wiek badanych wynosił najczęściej 18 lat (59,9%). Pochodzili oni z rodzin pełnych (81,3%), w których przeważnie panowała raczej niekorzystna (46,6%) lub dobra (38,6%) sytuacja materialna. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że badaną młodzież cechowała tradycyjna postawa z dominującymi wartościami prywatno-stabilizacyjnymi. Wśród najwyżej cenionych sfer życia znalazła się sfera rodzinna – 79,1% badanych uznało ją za bardzo ważną, a 95,9% łącznie za bardzo ważną lub raczej ważną. Na kolejnych miejscach znalazły się życie osobiste (odpowiednio 65,7% i 94,8%), sfera zawodowa (61,1% i 95,8%) oraz edukacja (53,1% i 93,4%). Najmniej wskazań zyskała sfera społeczno-polityczna (3,8% i 17,5%). Młodzież pragnęła zrealizować w ciągu najbliższych 10 lat przede wszystkim cele związane z edukacją – 81,1% badanych umieściło je na pierwszym miejscu w hierarchii celów, a 91,1% łącznie na miejscach I-V. Na kolejnych pozycjach uplasowały się cele związane z życiem rodzinnym i sferą zawodową. Jedynie 12,6% badanych miało ściśle sprecyzowane plany życiowe. Większość (41,4%) deklarowała posiadanie ogólnych zamysłów tych planów. Uczniowie cechowali się ponadto umiarkowanie pesymistycznym stosunkiem do szans na realizację swoich planów – 65,5% uznało te szanse za średnie, 19,9% za małe i tylko 14,2% za duże. Postawom tym towarzyszyło przekonanie o znacznej roli osobistego wysiłku i wyrzeczenia w osiąganiu celów życiowych. Wśród czynników determinujących realizację planów na drugim miejscu uplasowało się umiejętne ustawienie się w życiu, a na trzecim – szczęście, przypadek.

Deskryptory TESE: planowanie, szkoła średnia, technika, rodzina, planowanie edukacji
TESE descriptors: planning, secondary school, technology, family, educational planning
Publikacje:
  • Zandecki, A. (1996). Dominacja orientacji prezentystycznej w planach życiowych młodzieży wskaźnikiem niepewności i zagrożeń jej rozwoju. W: K. Przyszczypkowski i A. Zandecki (red.), Edukacja i młodzież wobec społeczeństwa obywatelskiego (s. 151-159). Toruń: "Edytor".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"