Abstrakt: |
Celem badania było poznanie czytelniczych preferencji młodych uczestników Młodzieżowej Akademii Kultury (MAK). Zebrano 117 ankiet, składających się z siedmiu pytań. Wyniki badania ujawniły, że wszyscy ankietowani czytali i lubili czytać; uzasadniali to najczęściej stwierdzeniem, że książki są ciekawe, pouczające, można się z nich wiele nauczyć (74 osoby). Motywacja związana z pobudzaniem wyobraźni pojawiła się w 11 wypowiedziach, motywacja związana ze wartościowym sposobem spędzania wolnego czasu i przyjemnością – w sześciu wypowiedziach. W domach wszystkich badanych znajdowały się książki, najczęściej cały regał (63), ewentualnie dwie półki (26). W rodzinach respondentów czytali najczęściej wszyscy ich członkowie (79). Ulubioną książkę posiadało 65 dzieci; były to Ania z Zielonego Wzgórza (24), Ten obcy (15), Akademia Pana Kleksa (13), W pustyni i w puszczy (12), Robinson Crusoe (siedem wskazań), Dzieci z Bullerbyn, Mały Książę, Krzyżacy (po sześć), Tajemniczy ogród (pięć). Przeważająca grupa badanych poleciłaby rodzicom jedną książkę i były to najczęściej Ania z Zielonego Wzgórza i W pustyni i w puszczy. Poproszeni o narysowanie czegoś, co kojarzy się badanym z biblioteką, respondenci szkicowali na ogół książkę, półkę z książkami, uproszczone wnętrze biblioteki lub katalogi. |