Abstrakt: |
Celem badania było poznanie motywacji podjęcia studiów wśród studentów kolegiów nauczycielskich, a także ich samooceny, oczekiwań, oceny kolegiów oraz planów na przyszłość. Badaniem sondażowym objęto 164 uczniów sześciu kolegiów. Dziewczęta stanowiły 90% badanych. Blisko połowa respondentów pochodziła z rodzin robotniczych, jedna trzecia z inteligenckich, 20% z chłopskich. W badaniu wykorzystano technikę ankiety składającej się z 19 pytań. Wyniki badania ujawniły, że młodzież ucząca się w kolegiach nauczycielskich była silnie zmotywowana do wykonywania zawodu. Większość wybrała kierunek kształcenia nie z przypadku, lecz kierując się zainteresowaniami. Niemal wszyscy badani wiązali swoją przyszłość z zawodem nauczycielskim. 85% badanych uznało wybór za słuszny już po kilku miesiącach nauki w kolegium. Jednocześnie blisko połowa słuchaczy uważała, że niektóre zajęcia w kolegium prowadzone były raz na wysokim, inne zaś na niskim poziomie. Większość uważała, że relacje między wykładowcami a słuchaczami były dobre, lecz tylko w niektórych przypadkach. Ujawnił się również problem częstego braku czasu wolnego wśród badanych. |