BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kolejność urodzenia a rozwój fizyczny dzieci pomorskich
Data: 1988 – 1991
Badacz: Małgorzata Niciejewska, Franciszek Rożnowski, Bogdan Zaworski
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jaki jest wpływ kolejności urodzenia na kształtowanie się cech somatycznych i czy analizowany czynnik z upływem czasu traci, czy zyskuje na znaczeniu. Badaniem objęto 2471 dzieci pomorskich, w tym 1226 dziewcząt i 1245 chłopców. Dokonano pomiaru serii cech antropometrycznych (Niciejewska, 1992; Zworski, 1992). Wyniki porównano z tymi uzyskanymi w latach 1976-1979 (N = 4974). Stwierdzono zależność między rozwojem fizycznym dzieci pomorskich a kolejnością ich urodzenia – dzieci z wcześniejszych porodów (pierwszego i drugiego) osiągnęły wyższe wartości wskaźników rozwoju fizycznego. Zaobserwowano wyraźną akcelerację rozwoju u badanych, przy czym w największym stopniu dotyczyła ona dzieci pierworodnych, w dalszej kolejności – drugorodnych, w najmniejszym stopniu zaś dzieci z grupy wielorodnych.

Deskryptory TESE: rozwój fizyczny, dziecko, rodzina, rozwój dziecka, zdrowie
TESE descriptors: physical development, child, family, child development, health
Publikacje:
  • Rożnowski, F., Niciejewska, M. i Zaworski, B. (1992). Kolejność urodzenia a rozwój fizyczny dzieci pomorskich. W: F. Rożnowski (red.), Biologia populacji ludzkich współczesnych i pradziejowych (s. 409-420). Słupsk: WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"