BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kolekcjonerstwo przyrodnicze uczniów klas początkowych
Data: 1996
Badacz: Piotr Kowolik
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie nauczycieli na temat kolekcjonerstwa dzieci. W badaniu uczestniczyło 560 nauczycieli klas początkowych z województw: bielskiego, częstochowskiego, katowickiego, kieleckiego, krakowskiego oraz krościeńskiego. W opinii 54% respondentów uczniowie zbierają znaczki, zdaniem 49% – widokówki, 15% – monety, 14% – muszle, 9% – kamyki, 22% – książki, a według 38% – samochody. Zapytano nauczycieli, dlaczego dzieci kolekcjonują przedmioty. W opinii respondentów dzieje się tak z powodu zachęty jednego z rodziców, atrakcyjności tego zajęcia w czasie wolnym, możliwości wymieniania przedmiotów z kolegami, wpływu nauczyciela, zainteresowania przyrodą itp. Nauczyciele wskazywali następujące korzyści kolekcjonerstwa: rozwijanie zainteresowań, uczenie systematyczności, dokładności i cierpliwości, możliwość poznawania nowych osób o podobnych zainteresowaniach, przyjemność, możliwość pokazywania innym, zdobienie pokoju, poszerzanie wiadomości na temat kolekcjonowanych przedmiotów.

Deskryptory TESE: zajęcia pozaszkolne, zajęcia rekreacyjne, zajęcia twórcze, rozwój dziecka, kreatywność
TESE descriptors: out-of-school-hours provision, leisure activities, creative activities, child development, creativity
Publikacje:
  • Kowolik, P. (1997). Kolekcjonerstwo przyrodnicze uczniów klas początkowych. Nauczyciel i Szkoła, 2, 97-104.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"