Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie nauczycieli na temat kolekcjonerstwa dzieci. W badaniu uczestniczyło 560 nauczycieli klas początkowych z województw: bielskiego, częstochowskiego, katowickiego, kieleckiego, krakowskiego oraz krościeńskiego. W opinii 54% respondentów uczniowie zbierają znaczki, zdaniem 49% – widokówki, 15% – monety, 14% – muszle, 9% – kamyki, 22% – książki, a według 38% – samochody. Zapytano nauczycieli, dlaczego dzieci kolekcjonują przedmioty. W opinii respondentów dzieje się tak z powodu zachęty jednego z rodziców, atrakcyjności tego zajęcia w czasie wolnym, możliwości wymieniania przedmiotów z kolegami, wpływu nauczyciela, zainteresowania przyrodą itp. Nauczyciele wskazywali następujące korzyści kolekcjonerstwa: rozwijanie zainteresowań, uczenie systematyczności, dokładności i cierpliwości, możliwość poznawania nowych osób o podobnych zainteresowaniach, przyjemność, możliwość pokazywania innym, zdobienie pokoju, poszerzanie wiadomości na temat kolekcjonowanych przedmiotów. |