Tytuł badania: |
Kolektywne ustalanie rzeczywistości |
Instytucja: |
|
Data: |
[2005] |
Badacz: |
Beata Zamorska |
Abstrakt: |
Doniesienie badawcze dotyczy nauczycieli gimnazjum i analizy ich narracji, która jest źródłem opisu w badaniach. Narrację tę tworzą każdorazowo respondenci. Do badań posłużyła analiza zebranego materiału (analiza transkrypcji z trzech pasaży rozmowy w trzech różnych zespołach nauczycieli) oraz przysłuchiwanie się dyskusjom grupowym (5-8 osób) przez badacza. Każda grupa została oznaczona opisem: Grupa A (równoległe możliwe światy); Grupa B (jedynie słuszna prawda); Grupa C (konstruowanie osobistego znaczenia pośród różnic). Opis ten uwidacznia i potwierdza wyniki badań dotyczące różnic wśród grup w sposobie myślenia o świecie (widoczne mechanizmy tworzenia możliwego świata, systemu przekonań, wartości, norm, które są respektowane przez inne osoby przynależące do danej społeczności). Narracje powstające w toku rozmów z respondentami wychodzą poza obszar funkcjonalności komunikacyjnej danej wypowiedzi. Powodem tego stanu rzeczy jest duży przyrost samej wiedzy refleksyjnej respondentów podczas realizacji badań. |
Deskryptory TESE: |
badania naukowe, nauczyciel, gimnazjum, rozumowanie, język, umiejętności komunikowania się, relacje interpersonalne |
TESE descriptors: |
research, teacher, lower secondary, reasoning, language, communicative competences, interpersonal relations |
Publikacje: |
- Zamorska, B. (2006). Kolektywne ustalanie rzeczywistości. Forum Oświatowe, 2, 153-165.
|