BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: PISA 2009
Kolejne lata cyklu: 2000 2003 2006 2009 2012
Typ badania: międzynarodowe, cykliczne
Instytucja:
Data: marzec 2009
Badacz: Ewa Bartnik, Dorota Cyngot, Grażyna Czetwertyńska, Grażyna Drążyk, Michał Federowicz, Agata Grabowska, Mariusz Grzęda, Anna Gumbrycht, Jacek Haman, Maria Krosnowska, Dorota Laskowska, Zbigniew Marciniak, Barbara Ostrowska, Zbigniew Sawiński, Łukasz Sienkiewicz, Michał Sitek, Agnieszka Sułowska, Paweł B. Sztabiński, Piotr Walicki
Abstrakt:

Badanie PISA 2009 (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów – Programme for International Student Assessment) zamyka
pierwszy, dziewięcioletni cykl programu. Począwszy od 2000 roku co trzy lata sprawdzane są kompetencje jednego rocznika uczniów, którzy ukończyli piętnaście lat, w trzech ważnych dziedzinach obecnych w systemie edukacji, jakimi są: czytanie i interpretacja tekstów kultury, matematyka oraz nauki przyrodnicze (Reading, Mathematics, Science). Wyniki uzyskane wiosną 2009 roku pozwalają na bardziej pogłębioną analizę pierwszej z badanych dziedzin – czytania i i interpretacji. Pozytywnym rezultatem wprowadzenia powszechnego gimnazjum i systemu egzaminów zewnętrznych jest odnotowane ograniczenie odsetka uczniów najsłabszych. Polska jako jeden z zaledwie czterech krajów Unii Europejskiej, obok Finlandii, Estonii i Holandii, osiągnęła w czytaniu poziom odniesienia dla odsetka uczniów najsłabszych, wyznaczony w strategicznych ramach współpracy europejskiej „Kształcenie i szkolenie 2020”, co stanowi ważny wskaźnik skuteczności polityki edukacyjnej. Wyjątkowość Polski na tle 65 krajów uczestniczących w badaniu PISA 2009 polega na zdolności przejścia od bardzo niskich wyników w czytaniu, odnotowanych w 2000 roku, do wyników powyżej średniej krajów OECD. Ponadto, nasz kraj  pozytywnie wyróżnia  współbieżność polskich reform z programem PISA, polegająca m.in. na podobnym kierunku myślenia o edukacji pod względem efektów kształcenia, w poszukiwaniu odpowiedzi na podstawowe pytanie: jakie kompetencje potrzebne są młodym ludziom, stojącym u progu dorosłego życia.

Deskryptory TESE: ewaluacja systemu edukacji, język ojczysty, nauki humanistyczne, nauki przyrodnicze, matematyka, uczeń, poziom kształcenia
TESE descriptors: evaluation of the education system, mother tongue, humanities, natural sciences, mathematics, pupil, level of education
Publikacje:
  • Federowicz, M. (red.). (2009). Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2009 w Polsce . Pobrane z http://www.ifispan.waw.pl/pliki/1_pisa_2009.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"