BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Mapa rzeczywistości społecznej indywidualisty i kolektywisty
Instytucja:
Data: 1996
Badacz: Krystyna Adamska
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja hipotez: istnieje pozytywny związek między orientacją indywidualistyczną a wewnętrznym poczuciem kontroli; istnieje pozytywny związek między orientacją kolektywistyczną a zewnętrznym poczuciem kontroli; orientacja indywidualistyczna wiąże się z podwyższeniem wiary w sprawiedliwość świata; orientacja kolektywistyczna wiąże się z obniżeniem wiary w sprawiedliwość świata; nastawienie na sukces charakteryzuje ludzi o orientacji indywidualistycznej; nastawienie na unikanie porażek charakteryzuje ludzi o orientacji kolektywistycznej. Badaniem objęto 102 studentów studiów dziennych Uniwersytetu Gdańskiego i 122 uczniów liceum w Gdańsku. W przypadku studentów zastosowano Kwestionariusz Indywidualizmu–Kolektywizmu, kwestionariusz Delta opracowany przez Drwala, kwestionariusz Robina i Peplau w polskiej wersji Dolińskiej; w przypadku licealistów zastosowano Kwestionariusz Indywidualizmu–Kolektywizmu, narzędzie Ocena szans zdarzeń (20 pozycji – jednozdaniowych opisów zdarzeń pozytywnych i negatywnych, które mogą mieć miejsce w życiu przeciętnego człowieka). Wyniki nie potwierdziły hipotezy pierwszej; potwierdziły hipotezę drugą. W przypadku hipotezy trzeciej i czwartej nie odnotowano silnych związków, jednak uzyskane korelacje potwierdziły kierunek zależności przewidywany w hipotezach. Zgodnie z hipotezą piątą i szóstą stwierdzono występowanie istotnej zależności między indywidualizmem i kolektywizmem a przewidywaniem zdarzeń kontrolowanych pozytywnych, niekontrolowanych negatywnych i niekontrolowanych pozytywnych (najsilniejszy związek); nie stwierdzono żadnych istotnych zależności między kolektywizmem a przewidywaniem zdarzeń. Indywidualizm istotnie korelował z oceną szans na zdarzenia pozytywne, ujemnie korelował z oceną szans na zdarzenia negatywne.

Deskryptory TESE: student, uczeń, postawa, osobowość, psychologia, zachowania
TESE descriptors: student, pupil, attitude, personality, psychology, behaviour
Publikacje:
  • Adamska, K. (1997). Mapa rzeczywistości społecznej indywidualisty i kolektywisty – badania empiryczne. Przegląd Psychologiczny, 40, 3-4, 443-464.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"