BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Marginalizacja/emancypacja aktywności ucznia w szkole
Data: 1996 – 1997
Badacz: Ewa Suchanek-Bilińska
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiły typy oporu młodzieży wobec pięciu podsystemów szkoły: nauczycieli, uczniów, administracji, rodziców oraz społeczności lokalnej. Badaniem objęto 1090 osób, z czego finalnie do analizy zakwalifikowano odpowiedzi 1000 respondentów. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, który zrealizowano na terenie Pomorza. Uczniowie w przeważającej większości uczęszczali do szkół ponadpodstawowych wszystkich typów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dominującym typem oporu wobec rodziców był opór transformatywny (75,85%). Zgodnie z zebranym materiałem w zakresie podsystemu „nauczyciele” przeważającym typem oporu był opór akomodacyjny (45%), ale odnotowano także liczne przykłady oporu transformatywnego (27,75%). Ten sam typ oporu dominował w podsystemie „uczniowie” (54,65%). W zakresie administracji badaną młodzież cechowała postawa krytyczna (wobec wymagań władz szkolnych – 59,15%), ale jednocześnie respondenci wykazywali umiejętność i chęć nawiązania kontaktu. Z kolei wobec społeczności lokalnej ankietowanych wyróżniała przede wszystkim otwartość (58,80%), jednak wśród znacznej części uczniów (35,65%) zaobserwowano wycofanie w opór wewnętrzny.

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, postawa wobec szkoły, zachowania, zachowania społeczne, relacja nauczyciel – uczeń, relacje międzygrupowe, rodzice
TESE descriptors: youth, attitude, attitude towards school, behaviour, social behaviour, teacher-student relation, intergroup relations, parents
Publikacje:
  • Suchanek-Bilińska, E. (2002). Marginalizacja/emancypacja aktywności ucznia w szkole. Ruch Pedagogiczny, 1-2, 82-90.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"