Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiły typy oporu młodzieży wobec pięciu podsystemów szkoły: nauczycieli, uczniów, administracji, rodziców oraz społeczności lokalnej. Badaniem objęto 1090 osób, z czego finalnie do analizy zakwalifikowano odpowiedzi 1000 respondentów. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, który zrealizowano na terenie Pomorza. Uczniowie w przeważającej większości uczęszczali do szkół ponadpodstawowych wszystkich typów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dominującym typem oporu wobec rodziców był opór transformatywny (75,85%). Zgodnie z zebranym materiałem w zakresie podsystemu „nauczyciele” przeważającym typem oporu był opór akomodacyjny (45%), ale odnotowano także liczne przykłady oporu transformatywnego (27,75%). Ten sam typ oporu dominował w podsystemie „uczniowie” (54,65%). W zakresie administracji badaną młodzież cechowała postawa krytyczna (wobec wymagań władz szkolnych – 59,15%), ale jednocześnie respondenci wykazywali umiejętność i chęć nawiązania kontaktu. Z kolei wobec społeczności lokalnej ankietowanych wyróżniała przede wszystkim otwartość (58,80%), jednak wśród znacznej części uczniów (35,65%) zaobserwowano wycofanie w opór wewnętrzny. |