Abstrakt: |
Próbne testy kompetencyjne z języka polskiego i matematyki przeprowadzono w okresie przygotowań do Ogólnopolskiego Testu Kompetencji Szkolnych. W próbnym teście wzięło udział łącznie 18 tys. uczniów klas ósmych i 12 tys. uczniów klas siódmych szkół podstawowych z kilku województw. Pytania z matematyki miały charakter zamknięty, a trzy pytania z języka polskiego – otwarty. Oceną testów zajął się Ośrodek Pomiaru Kompetencji Ucznia w Wałbrzychu. Uczniowie z województw krośnieńskiego, wałbrzyskiego i warszawskiego z aprobatą wypowiadali się na temat pomysłu wprowadzenia testu kompetencji jako ekwiwalentu egzaminu wstępnego do szkół ponadpodstawowych. Po przeprowadzeniu wstępnego testu Instytut Studiów Społecznych UW zaproponował, aby Ogólnopolski Test Kompetencji Szkolnych składał się z dwóch części: na pierwszą przypadałoby 75% punktów i przeprowadzano by ją w styczniu, a na drugą – 25% punktów i przeprowadzano by ją w czerwcu. Celem części pierwszej byłaby pomoc uczniowi w wyborze szkoły, a drugiej – motywacja do intensywnej pracy w drugim półroczu. Przed przystąpieniem do testu uczniowie powinni być dobrze przygotowani, by prawidłowo wypełniać arkusze odpowiedzi. Te z nieprawidłowymi oznaczeniami nie są odczytywane przez komputer. |