BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ochrona dziecka przed negatywnymi skutkami konfliktów między jego rodzicami
Projekt badawczy:
  • Stan i przeobrażenia współczesnych rodzin polskich
Instytucja:
Data: [1985] – [1990]
Badacz: Wanda Stojanowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były negatywne skutki konfliktu między rodzicami (konlikt związany z dzieckiem), a jego celem określenie mechanizmu wciągania dziecka w rodzicielski konflikt oraz możliwe sposoby działań prewencyjnych (prawnych i pozaprawnych). Badanie przeprowadzono w ramach tematu Wyłączenie dziecka z konfliktu między jego rodzicami, będącego częścią programu CPBP 09.02 Stan i przeobrażenia współczesnych rodzin polskich, koordynowanego przez Instytut Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Badaniem objęto 217 rodziców i dzieci skierowanych przez sąd do psychologa (135) lub samodzielnie zgłaszających się o pomoc do specjalisty (82) oraz 180 nauczycieli. W badaniu wykorzystano kwestionariusz własnej konstrukcji służący jako protokół wywiadu i rozmów z rodzicami (ewentualnie z dzieckiem) (104 pytania), a także ankietę własnej konstrukcji skierowaną do nauczycieli (37 pytań). Terenem badania były: Warszawa, Ostrołęka, Katowice, Białystok oraz kilka mniejszych miejscowości w okolicy Warszawy. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić hipotezę mówiącą, że najskuteczniejszym sposobem wyłączania dziecka z konfliktu rodziców była psychoterapia, nie dyscyplinowanie rodziców wyrokami sądowymi. Potwierdzono również, że nauczyciele dysponowali dużymi możliwościami w zakresie obserwowania uczniów i dostrzegania wpływu, jaki wywierał na dzieci ewentualny konflikt rodziców. Posiadali także szerokie możliwości udzielenia dziecku pomocy, a nawet wywarcia pozytywnego wpływu na samych rodziców, których konflikt nie miałby szans na rozwiązanie bez zewnętrznej ingerencji. Stwierdzono jednak konieczność zwiększenia efektywności współpracy między szkołą a sądami rodzinnymi, a także zachęcenia nauczycieli do częstszego odwiedzania swoich uczniów w domach oraz wykazania większego zainteresowania zmianami zachodzącymi w dziecku, szczególnie w przypadku jego zachowania i wyglądu. Potwierdzono hipotezę szczegółową o wpływie stanu zdrowia rodziców na włączanie dziecka w konflikt rodzicielski (im gorszy stan zdrowia, tym bardziej dziecko było angażowane w konflikt). Prawidłowość ta okazała się szczególnie silna w przypadku złego stanu zdrowia psychicznego rodziców. Ujawniono, że konflikty rodzicielskie miały na ogół swoje korzenie w okresie przedmałżeńskim, nie stanowiły tym samym zjawiska pojawiającego się nagle i z przyczyn zewnętrznych. Blisko połowa badanych rodziców nie była przygotowana do utworzenia rodziny. Stąd wniosek badaczki, że problem wyłączenia dziecka z konfliktu rodzicielskiego może być rozwiązany radykalnie poprzez likwidację samego konfliktu, np. unikanie konfliktogennej sytuacji niechcianej ciąży i zawierania małżeństwa jedynie z tego powodu.

Deskryptory TESE: relacja rodzice – dziecko, relacje interpersonalne, psychoterapia, konflikt, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: parent-child relation, interpersonal relations, psychotherapy, conflict, teacher-student relation
Publikacje:
  • Stojanowska, W. (1997). Ochrona dziecka przed negatywnymi skutkami konfliktów między jego rodzicami. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"