BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy wobec prokreacji osób podejmujących wychowanie dzieci i młodzieży w aspekcie płciowości
Instytucja:
Data: 1994 – 1995
Badacz: Blandyna Kołodziej
Abstrakt:

Przedmiotem badania były postawy wobec prokreacji wśród osób podejmujących wychowanie dzieci i młodzieży w aspekcie płciowości. W badaniu uczestniczyli studenci Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Rodziny KUL. W zależności od zastosowania poszczególnych metod do analizy zakwalifikowano materiał od 93–133 osób. Badanie miało charakter anonimowy. Do zebrania materiału wykorzystano: Ankietę dla kandydatów do Podyplomowego Studium Rodziny KUL (do zebrania danych biograficznych), Uzasadnienia i ustosunkowania – ankieta do zbadania stanu wiedzy na temat płciowości i prokreacji, a także umiejętności jej przekazywania, kwestionariusz 1 – do zbadania zmiennych biograficznych, mogących kształtować postawy wobec płciowości oraz akceptacji płci, poglądów na temat początku życia, wartości czystości przedmałżeńskiej, naturalnego planowania rodziny, antykoncepcji, kwestionariusz 2 Twierdzenia – samoocena, za pomocą siedmiopunktowej skali, dyferencjał semantyczny – do ustalenia konotacji wybranych pojęć z zakresu prokreacji. 87,2% badanej populacji stanowiły kobiety. Średnia wieku słuchaczy wyniosła 32,5 roku. 66,2% miało męża albo żonę, 30,8% było stanu wolnego, jedna osoba owdowiała, trzy rozwiodły się. 33,8% respondentów miało dwoje dzieci. 51,1% mieszkało w dużych miastach, 32,3% w małych miasteczkach, a 16,5% na wsi. 99% zadeklarowało przynależność do Kościoła katolickiego, jedna osoba – do Kościoła protestanckiego. 68,1% to osoby wierzące i praktykujące, a 13,8% wierzące, ale praktykujące nieregularnie. 63,9% słuchaczy pracowało w zawodzie nauczyciela, wychowawcy albo pedagoga, 14,3% – psychologa, 4,5% – pracownika socjalnego. 30,8% pracowało w szkołach podstawowych, 24,8% w szkołach średnich, 21,8% w poradniach. 36,2% respondentów miało staż pracy mniejszy niż pięć lat. 92,4% ankietowanych było zadowolonych ze swojej płci, 6,5% średnio zadowolonych. Zdaniem 96,8% badanych życie człowieka rozpoczyna się w momencie poczęcia. Dwie osoby w ogóle nie udzieliły odpowiedzi na to pytanie, a jedna wskazała na moment animacji. 38,3% uzasadniało swoje poglądy względami moralnymi. Dla 80,9% życie ludzkie miało wartość bezwzględną. 95,8% respondentów uznało eutanazję bez wiedzy pacjenta za czyn bardzo zły moralnie. 93,5% badanych oceniło karę śmierci jako niemoralną. Zdaniem 94,7% ankietowanych dziewczęta powinny zabiegać o czystość przedmałżeńską (podobny pogląd dotyczący chłopców wyraziło 85,1%). Osoby głęboko wierzące i praktykujące regularnie były bardziej skłonne do równego traktowania chłopców i dziewczynek w zakresie starania o zachowanie czystości przedmałżeńskiej. W opinii 41,5% słuchaczy antykoncepcja to metoda zawodna. Za niezawodną uznało ją 29,6% respondentów. Okazało się, że za skutecznością antykoncepcji częściej opowiadały się osoby mieszkające w dużych miastach. 56,4% badanych twierdziło, że antykoncepcja jest łatwa w użyciu; w tej grupie większość stanowiły osoby, które deklarowały, że na ich wychowanie seksualne miał wpływ udział w organizacjach młodzieżowych. W opinii 77,7% respondentów antykoncepcja jest szkodliwa dla zdrowia (4,3%: nieszkodliwa); czynnikiem różnicującym opinie na ten temat była deklarowana religijność. 77,6% badanych twierdziło, że antykoncepcja jest niezgodna z ich uczuciami moralnymi. 68,1% ankietowanych wyraziło opinię o dużej powszechności stosowania antykoncepcji, a 5,3% o małej powszechności jej stosowania. Wśród osób twierdzących, że antykoncepcja jest rzadką metodą zabezpieczania się przed nieplanowaną ciążą, byli przede wszystkim respondenci, którzy na temat seksualności dużo rozmawiali w okresie młodzieńczym z rodzicami. W opinii 94,6% badanych zalecanie i sprzedawanie środków antykoncepcyjnych było złe i bardzo złe pod względem moralnym. 11,8% badanych zgodziłoby się na przeprowadzenie aborcji, gdyby ciąża zagrażała życiu kobiety. 67% jednak nie zgodziłoby się na takie rozwiązanie; w tej grupie większość stanowiły osoby bardzo religijne. 90,4% respondentów nigdy nie usprawiedliwiłoby aborcji w przypadku kobiety samotnej. Zdaniem wszystkich słuchaczy przerwanie ciąży za każdym razem jest czynem niemoralnym. 69,9% badanych zadeklarowało, że nie mieliby trudności w rozmowach z młodzieżą na temat aborcji. Okazało się, że osobom pozostającym w małżeństwie łatwiej byłoby rozmawiać na ten temat niż osobom samotnym. Na badania prenatalne dla uzyskania informacji o płci dziecka nie zgodziłoby się 38,3% respondentów, by powiększyć wiedzę medyczną – 21,3%, by zdiagnozować wadę wrodzoną bez możliwości jej prenatalnego leczenia – 45,7%. 87,2% uznało urodzenie dziecka przez matkę zastępczą za czyn bardzo zły moralnie.

Deskryptory TESE: rodzina, postawa, religia, dziecko, krytycyzm, młodzież, płeć
TESE descriptors: family, attitude, religion, child, critical sense, youth, gender
Publikacje:
  • Kołodziej, B. (1997). Postawy wobec prokreacji osób podejmujących wychowanie dzieci i młodzieży w aspekcie płciowości. Roczniki Nauk Społecznych, 2, 79-104.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"