BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świadomość medialna uczniów szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: maj 1995 – czerwiec 1995
Badacz: Ryszard Jedliński
Abstrakt:

Przedmiotem badania była świadomość medialna uczniów szkoły podstawowej. Posłużono się metodą ankiety. Badaniem objęto 1001 uczniów uczęszczających do klas ósmych szkół podstawowych w Krakowie, Krośnie, Nowym Sączu, Tarnowie i Zamościu oraz we wsiach w województwach bielsko-bialskim, katowickim, krakowskim, krośnieńskim, nowosądeckim, tarnowskim, przemyskim, rzeszowskim i sieradzkim. W ankiecie pytano respondentów, które ze środków masowego przekazu najbardziej ich interesują. Proszono również o pisemne wyjaśnienie pojęć oznaczających wybrane media. Okazało się, że najpopularniejszym medium wśród młodzieży była telewizja – 84,62% wskazań, w tym 43,76% dziewcząt i 40,86% chłopców. Na drugim miejscu znalazły się czasopisma – 60,24%, w tym 35,56% dziewcząt i 24,68% chłopców. 52,65% badanych wskazało także książkę, która okazała się popularniejsza wśród dziewcząt (34,27% wskazań) niż chłopców (18,38%). Na czwartej pozycji znalazło się radio, którego słuchało 46,23% badanych, w tym 25,57% dziewcząt i 20,78% chłopców. Komputer wybrało zaledwie 23,18% uczniów, w tym 6,69% dziewcząt i 16,48% chłopców. Blisko 20% uczniów utożsamiało telewizję z odbiornikiem telewizyjnym. Ponad połowa respondentów kojarzyła telewizję ze środkiem przekazu, ale badani z tej grupy nie potrafili rozwinąć tej definicji. 19% uczniów utożsamiało telewizję z emitowanymi przekazami. 6,5% ankietowanych nie potrafiło podać żadnej definicji telewizji. W wypowiedziach pisemnych uczniów zauważono brak kompetencji w zakresie posługiwania się językiem – pojawiły się błędy w użyciu przymiotników, przysłówków, niestaranna budowa zdań, mała precyzja wypowiedzi. Uczniowie mieli świadomość, że przekaz telewizyjny uwalnia odbiorców z trudu interpretacji: Z telewizji można się dowiedzieć wiele informacji, których nie trzeba czytać, Oglądanie telewizji jest łatwe i przyjemne. Do oglądania jej nie trzeba żadnego wysiłku. Telewizję najprościej zrozumieć. Młodzież nie była na ogół świadoma łatwości, z jaką telewizja może manipulować odbiorcami, dlatego też należałoby jak najefektywniej uczyć młodych respondentów strategii oglądania obrazu telewizyjnego. Blisko 65% uczniów błędnie rozumiało pojęcie czasopisma – respondenci z tej grupy utożsamiali czasopismo z gazetą. 10% badanych nie dość, że błędnie zdefiniowało pojęcie, to na dodatek wypowiedź ich była nieczytelna ze względu na braki logiczne i stylistyczne, np. Czasopismo jest to jeden z typu gazet, którzy ludzie czytają najchętniej. Dla uczniów czytających czasopisma najważniejsze były: rozrywka, ciekawostki o gwiazdach, porady kosmetyczne, horoskopy, zdjęcia. Uczennice wymieniały następujące tytuły znanych im czasopism: Dziewczyna, Popcorn, Bravo, Bravo Girl. Na podstawie wyników badania uznano świadomość medialną ósmoklasistów za niską. Doceniono jednak dość wysoką pozycję książki (mimo że nie sięgało po nią blisko 40% respondentów).

Deskryptory TESE: kino, czytanie, wiedza, rozumienie, środki masowego przekazu, uczeń, szkoła podstawowa
TESE descriptors: cinema, reading, knowledge, comprehension, mass media, pupil, primary school
Publikacje:
  • Jedliński, R. (1997). Świadomość medialna uczniów szkoły podstawowej. Nowa Polszczyzna, 4, 51-57.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"