BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie koherencji a style radzenia sobie
Instytucja:
Data: 1995
Badacz: Irena Jelonkiewicz, Katarzyna Kosińska-Dec
Abstrakt:

Przedmiotem badania był związek między poczuciem koherencji a stylami radzenia sobie w sytuacjach stresowych przez uczniów ostatnich klas zawodowych szkół średnich. Sformułowano następujące pytania badawcze: jakie style radzenia sobie stosują badani w trudnych, stresujących sytuacjach; czy płeć osób badanych ma związek ze stosowanymi stylami radzenia sobie; czy poziom poczucia koherencji wiąże się ze specyficznymi stylami radzenia sobie. W badaniu uczestniczyło 1005 uczniów ze szkół w: Kraśniku, Ełku, Oświęcimiu i Kołobrzegu. Respondentów podzielono na trzy grupy – według wyników wskaźnika poczucia koherencji (SOC). Wskaźnik SOC zmierzono za pomocą Kwestionariusza Orientacji Życiowej. Oceny stylów radzenia sobie dokonano za pomocą Kwestionariusza CISS Endlera i Parkera. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni uczestniczący w badaniu najczęściej stosowali style skoncentrowane na działaniu (ponad 50% w obu grupach). Uczniowie w trudnych sytuacjach stosują strategie unikowe (44,69% mężczyzn i 47,21% kobiet), a także skoncentrowane na emocjach (42,3% mężczyzn i 48,68% kobiet). Znacznie rzadziej respondenci wybierali style skoncentrowane na odwracaniu uwagi (19,9% mężczyzn i 20,75% kobiet) oraz na poszukiwaniu kontaktów (16,06% mężczyzn i 17,25% kobiet). Różnice istotne statystycznie między kobietami a mężczyznami wystąpiły w przypadku częstotliwości stosowania stylów skoncentrowanych na emocjach i unikaniu – w obu przypadkach style te częściej były stosowane przez uczennice. Wyniki badania potwierdziły związek między poczuciem koherencji a wyborem stylów radzenia sobie. Osoby o wysokim poziomie koherencji częściej deklarowały koncentrację na zadaniu w sytuacji stresowej. Osoby o wysokiej koherencji poza tym rzadziej koncentrowały się na własnych emocjach, o niskiej zaś koherencji – częściej wybierały style skoncentrowane na emocjach.

Deskryptory TESE: niekorzystne położenie, rozwiązywanie problemów, osobowość, pewność siebie, kreatywność
TESE descriptors: disadvantaged background, problem solving, personality, self-confidence, creativity
Publikacje:
  • Kosińska-Dec, K. i Jelonkiewicz I. (1997). Poczucie koherencji a style radzenia sobie. Psychologia Wychowawcza, 3, 217-225.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"