BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz własnej osoby u dzieci typu A-B w młodszym wieku szkolnym
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Nina Ogińska-Bulik
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, czy istnieją różnice w obrazie realnym i idealnym między dziećmi typu A i B, oraz sprawdzenie, czy istnieje związek między poziomem samoakceptacji a zachowaniami typu A i B wśród dzieci. W badaniu posłużono się: skalą MYTH (do pomiaru zachowań typu A i B), dyferencjałem semantycznym, zawierającym 15 par przymiotników (oprac. Juczyński) (smutny – radosny, bez ambicji – ambitny, zmienny – stały, bojaźliwy – odważny, niezaradny – zaradny, nietowarzyski – towarzyski, leniwy – pracowity, niepewny siebie – pewny siebie, niesamodzielny – samodzielny, niewyrozumiały – wyrozumiały, nieodpowiedzialny – odpowiedzialny, nieinteligentny – inteligentny, obojętny – wrażliwy, kłótliwy – zgodny, nieopanowany – opanowany). W badaniu uczestniczyło 57 uczniów z dwóch klas trzecich szkoły podstawowej (wiek: dziewięć lat). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że różnice między dziećmi typu A oraz B występują tylko w zakresie niektórych cech obrazu „ja” realnego. Dzieci typu A są bardziej skłonne do oceniania siebie jako mniej zaradnych, mniej odpowiedzialnych, również mniej wrażliwych i zgodnych. Oba typy nie różnią się między sobą w zakresie „ja” idealnego. Uczniowie typu A wykazywali nieco niższy poziom samoakceptacji niż ich rówieśnicy typu B – różnica ta jednak nie miała charakteru istotnego statystycznie. Należy uznać, że dzieci w wieku dziewięciu lat nie prezentują silnie ukształtowanego typu A albo B – ich style zachowania rozwijają się i podlegają wpływowi otoczenia oraz rodziców. Poza tym brak związku między oboma typami a poziomem samoakceptacji motywowano również trudnością dzieci w tym wieku w uogólnionej i stabilnej samoocenie.

Deskryptory TESE: zdrowie, osobowość, samoocena, pewność siebie, choroba
TESE descriptors: health, personality, self-evaluation, self-confidence, illness
Publikacje:
  • Ogińska-Bulik, N. (1997). Obraz własnej osoby u dzieci typu A-B w młodszym wieku szkolnym. Psychologia Wychowawcza, 4, 331-337.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"