BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz własnej osoby u dzieci w wieku dorastania a ich zachowania przystosowawcze w warunkach szpitalnych
Instytucja:
Data: [1994]
Badacz: Bernadeta Szczupał
Abstrakt:

Celem badania było rozstrzygnięcie, czy istnieje zależność między obrazem własnej osoby u dzieci hospitalizowanych a ich zachowaniem przystosowawczym w warunkach szpitalnych. Badaniem objęto 450 osób w wieku 13-16 lat, które miały za sobą dwu- lub trzytygodniowy pobyt w szpitalu oraz dla których przewidywano przynajmniej trzy kolejne tygodnie hospitalizacji. Badanie przeprowadzono po przyjęciu dzieci do szpitala (badanie „ja realnego” oraz zachowań przystosowawczych) oraz ponownie po trzytygodniowym pobycie na danym oddziale (badanie „ja idealnego” oraz zachowań przystosowawczych). Osoby badane były uczniami siódmej i ósmej klasy szkół podstawowych; przebywały na leczeniu w Szpitalu Dziecięcym w Dziekanowie Leśnym, w Wojewódzkim Szpitalu Chirurgii Urazowej w Warszawie, w Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie, w Państwowym Szpitalu Klinicznym nr 2 im. Janka Krasickiego w Otwocku oraz w Centrum Leczniczo-Rehabilitacyjnym Gruźlicy i Chorób Układu Oddechowego im. Hanki Sawickiej w Otwocku. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci posiadające wysoki oraz średni stopień zbieżności „ja realnego” z „ja idealnym” dobrze przystosowywały się do warunków szpitalnych. Niski stopień zbieżności dwóch obrazów „ja” korelował z największą liczbą zaburzeń w zachowaniach przystosowawczych badanych. Najwięcej dzieci o wysokim stopniu zbieżności omawianych struktur „ja” znalazło się w grupie pacjentów ze schorzeniami narządu ruchu. Dzieci ze średnim stopniem zbieżności rodzajów „ja”, których najwięcej znalazło się wśród chorych na gruźlicę płuc, wykazywały się pewnym realizmem w stosunku do swoich możliwości i jednocześnie nie zadowalały się tą sytuacją, stąd lekka rozbieżność między „ja realnym” i „ja idealnym”. Niska zbieżność obrazów „ja” charakteryzowała najczęściej dzieci chore na cukrzycę, które były bardzo bierne, łatwo się zniechęcały i rezygnowały z podejmowanych działań. Utrudniało to kontakt z otoczeniem i czyniło badane dzieci agresywnymi, nadwrażliwymi, trudnymi we współżyciu. Zaburzenia zachowania tych pacjentów miały często kliniczny charakter, cechowała ich również niska samoocena.

Deskryptory TESE: samoocena, zdrowie, zachowania społeczne, postawa, relacje interpersonalne
TESE descriptors: self-evaluation, health, social behaviour, attitude, interpersonal relations
Publikacje:
  • Szczupał, B. (1994). Obraz własnej osoby u dzieci w wieku dorastania a ich zachowania przystosowawcze w warunkach szpitalnych. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 5, 143-155.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"