BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz własnej osoby u młodzieży z postępującą dysfunkcją narządu ruchu w kontekście sytuacji rodzinnej
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Monika Stawiarska-Lietzau
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, w jaki sposób młodzież z postępującą dysfunkcją ruchu postrzega i ocenia siebie oraz swoją przyszłość, a także jaki wpływ na jej obraz samej siebie ma atmosfera rodzinna. Badaniem objęto 10 osób (ośmiu chłopców i dwie dziewczęta) w wieku 14-18 lat, chorych na dystrofię mięśniową postępującą i przebywających na leczeniu w Szpitalu Rehabilitacyjnym dla dzieci w Radziszowie koło Krakowa. W badaniu wykorzystano wywiad z młodzieżą przeprowadzony według kwestionariusza D. Offera Obraz samego siebie, wypracowanie ze zdaniami niedokończonymi Ja za dziesięć lat oraz Kwestionariusz stosunków między rodzicami i dziećmi A. Roe i M. Siegelmana. Analiza uzyskanych danych ujętych w postaci monografii poszczególnych przypadków ujawniła, że większość badanych miała zaburzenia w obrazie własnej osoby związane z zaniżonym poczuciem własnej wartości, niestabilną samooceną oraz brakiem umiejętności planowania przyszłego życia. Nieadekwatny obraz własnej osoby był silnie związany ze złą atmosferą rodzinną cechującą się brakiem akceptacji ze strony obojga lub jednego z rodziców oraz nieliczeniem się z potrzebami dziecka.

Deskryptory TESE: samoocena, upośledzenie widzenia, rodzina, relacja rodzice – dziecko, psychologia
TESE descriptors: self-evaluation, visual impairment, family, parent-child relation, psychology
Publikacje:
  • Stawiarska-Lietzau, M. (1996). Obraz własnej osoby u młodzieży z postępującą dysfunkcją narządu ruchu w kontekście sytuacji rodzinnej. Prace Naukowe. Psychologia, V, 79-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"