BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz własnej osoby w autoprezentacji prywatnej i publicznej młodzieży szkolnej
Data: [1995]
Badacz: Elżbieta Stojanowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był obraz własnej osoby w autoprezentacji prywatnej i publicznej młodzieży szkolnej. Sformułowano następującą hipotezę badawczą: W warunkach autoprezentacji prywatnej w zakresie cech pozytywnych jednostka spostrzega siebie bardziej odrębnie od innych aniżeli w warunkach autoprezentacji publicznej. Do hipotezy dodano dwa pytania badawcze: Czy i w jaki sposób warunki autoprezentacji (prywatne – publiczne) różnicują poziom deklarowanej odrębności „ja” w zakresie cech negatywnych? Czy i w jaki sposób warunki autoprezentacji (prywatne – publiczne) różnicują wysokość samoopisów badanej młodzieży w zakresie cech pozytywnych i negatywnych? Badaniem objęto młodzież w wieku od 14 do 18 lat – uczniów dwóch ostatnich klas szkoły podstawowej oraz trzecich klas gimnazjum ogólnokształcącego w Warszawie. Do zebrania materiału wykorzystano różne metody typu „papier – ołówek”, w tym Arkusz Samoopisu do badania autoprezentacji. Arkusz składał się z 30 przymiotników – 15 dotyczyło cech pozytywnych, a 15 negatywnych. Do każdej cechy przyporządkowano skalę z wartościami porównującymi nasilenie cechy u badanej osoby w porównaniu z osobami z całej klasy: dużo mniej, raczej mniej, tak samo jak inni, raczej więcej, dużo więcej. Na podstawie wyników badania odnotowano nasilenie cech pozytywnych większe niż negatywnych w warunkach prywatnych. Nie stwierdzono istotnego statystycznie związku między wysokością samoopisów pozytywnych i negatywnych w autoprezentacji prywatnej. Odnotowano statystycznie istotną zależność negatywną między samoopisami o różnym znaku w autoprezentacji publicznej.

Deskryptory TESE: młodzież, osobowość, kreatywność, samoocena, inteligencja
TESE descriptors: youth, personality, creativity, self-evaluation, intelligence
Publikacje:
  • Stojanowska, E. (1996). Obraz własnej osoby w autoprezentacji prywatnej i publicznej młodzieży szkolnej. Badania własne. Studia z Psychologii, 7, 331-343.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"