BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież i polityka
Kolejne lata cyklu: 1981
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 1981 – 1992
Badacz: Barbara Frątczak-Rudnicka
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii i postaw politycznych uczniów, a także ich postaw niedotyczących bezpośrednio polityki, ale mogących mieć konsekwencje dla orientacji politycznych. Badanie przeprowadzono dwukrotnie: po raz pierwszy w 1981 w piętnastu losowo wybranych szkołach podstawowych z Warszawy, w klasach ósmych; badaniem objęto wówczas 365 uczniów; po raz drugi w 1992 w tych samych piętnastu szkołach podstawowych, w klasach ósmych; badaniem objęto 394 uczniów. Pytania ankiety dotyczyły: stosunku do ustroju politycznego, oceny działania rządu, poczucia możliwości wpływu politycznego, tolerancji wobec różnic w poglądach między ludźmi, zainteresowania polityką, wzorów osobowych, postrzeganych różnic społecznych i wielu orientacji psychologicznych. Okazało się, że mimo upływu 14 lat opinie uczniów dotyczące polityki i jej wpływu na życie polityczne, także tolerancji i aprobaty dla demokratycznych rozwiązań ustrojowych – nie zmieniły się znacznie; w 1992 10% respondentów pozytywnie oceniało kompetencje rządu. W 1992 policji bało się tylko 9% badanych; 34% uważało, że gazety kłamią; 19% uczniów sądziło, że podręczniki do historii kłamią. W 1992 młodzież wyżej ceniła – w porównaniu z rówieśnikami 14 lat wcześniej – nonkonformizm. Wzrosła także pozytywna opinia o innych ludziach – ze zdaniem Ludzie dbają tylko o swoje sprawy nie zgodziło się 33%. Zauważono wyraźną różnicę w tzw. poparciu dla narodu, które diagnozowano za pomocą pytania, czy warto poświęcać życie dla ojczyzny. Twierdząco na to pytanie odpowiedziało 64%.

Deskryptory TESE: migracja, młodzież, polityka, społeczeństwo, rząd, rządzenie, wychowanie obywatelskie
TESE descriptors: migration, youth, politics, society, government, governance, civics
Publikacje:
  • Frątczak-Rudnicka, B. (1993). Młodzież i polityka. Społeczeństwo Otwarte, 10, 40-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"