BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nieśmiałość a kompetencje temporalne młodzieży
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Kinga Tucholska, Stanisława Tucholska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: czy i jakie różnice w zakresie poziomu oraz struktury kompetencji temporalnych występują u młodzieży o różnym nasileniu nieśmiałości. Próbę badawczą stanowiło 178 dziewcząt (62,20% badanej grupy) oraz 108 chłopców (37,80% grupy), uczniów klas licealnych, w wieku od 15 do 18 lat. Wśród wszystkich badanych 52,80% mieszkało na wsi, 34, 40% – w małym mieście (do 50 tys. mieszkańców), pozostali respondenci (16,80%) mieszkali w średnim mieście (od 50 do 100 tys. mieszkańców). W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Nieśmiałości dla Dzieci i Młodzieży autorstwa W.R. Croziera w adaptacji S. Tucholskiej oraz Kwestionariusz Kompetencji Temporalnych w opracowaniu Z. Uchnasta i K. Tucholskiej. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że młodzież nieśmiałą cechował niższy niż młodzież nie-nieśmiałą poziom kompetencji temporalnych. Okazało się, że osoby nieśmiałe posiadały mniejszy zasób wiedzy dotyczącej własnej przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Wykazno również, że jednostki nieśmiałe charakteryzował niższy poziom akceptacji własnej przeszłości. W analizowaniu wydarzeń częściej niż pozostałe osoby kierowały się one poczuciem winy lub gniewem. Dodatkowo zaobserwowano, że nieśmiałych cechowały niższe kompetencje w zakresie przyszłościowej perspektywy czasowej. Towarzyszyło im przekonanie, że mają mały wpływ na kształtowanie biegu przyszłych zdarzeń, dlatego rzadziej planowały własne działania. Badani z tej grupy mieli też skłonność do oddawania się marzeniom, które były przede wszystkim formą ucieczki przed nieakceptowaną przeszłością i trudną teraźniejszością.

Author's Keywords: shyness, temporal competence
Deskryptory TESE: kompetencje społeczne, osobowość, zachowania społeczne, rozwój poznawczy, postawa
TESE descriptors: social competences, personality, social behaviour, cognitive development, attitude
Publikacje:
  • Tucholska, S. i Tucholska, K. (2011). Nieśmiałość a kompetencje temporalne młodzieży. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 15, 45-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"