BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zastosowanie teorii relewancji komunikacyjnej w badaniach dyskursu szkolnego
Instytucja:
Data: luty 2006
Badacz: Mirosław Michalik
Abstrakt:

Celem badania było wykazanie użyteczności teorii relewancji Dana Sperbera i Deirdre Wilson do analiz aktywności językowej uczniów w tzw. normie rozwojowej oraz uczniów z zaburzeniami psychofizycznymi. Próbowano odpowiedzieć na pytania: Czy młodzież szkolna dostrzega relewancję twierdzeń w obserwowanych przez siebie wypowiedziach? Czy uczniowie potrafią wyciągać wnioski kontekstowe z usłyszanych twierdzeń? Jaki wpływ na umiejętność dostrzegania zamierzonej relewancji w twierdzeniach ma wysiłek przetwarzania usłyszanych twierdzeń? Czy istnieją różnice w dostrzeganiu relewancji twierdzeń, czyli wyciąganiu wniosków kontekstowych, mimo określonego wysiłku przetwarzania, w niezaburzonym i zaburzonym dyskursie szkolnym? Próbę badawczą stanowili uczniowie Zespołu Szkół nr 4 w Jastrzębiu Zdroju oraz uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych nr 10 im. Księdza Profesora Józefa Tischnera także w Jastrzębiu Zdroju. Ogółem badaniu poddano siedmiu uczniów szkoły masowej oraz siedmiu uczniów szkoły specjalnej. Narzędzie diagnostyczne stanowiły fotografie z miejscem na tekst wypowiedzi osób przedstawionych na zdjęciach. Badani uczniowie mieli uzupełnić tzw. chmurkę zgodnie z kontekstem. Podczas badania dodatkowo mierzono czas dopasowywania odpowiedniego tekstu oraz nagrywano komentarze badanych. W wyniku badania dowiedziono, że młodzież szkoły specjalnej, obserwując sytuacje komunikacyjne, ma trudności w dostrzeganiu relewancji twierdzeń. Tym samym wyciąganie wniosków kontekstowych jest dla nich umiejętnością trudną. Wskazywał na to także czterokrotnie dłuższy (w porównaniu z rówieśnikami ze szkoły masowej) czas wykonywania zadań testowych.

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, szkolnictwo specjalne, szkolnictwo publiczne, umiejętności komunikowania się, upośledzenie
TESE descriptors: language skills, separate special education, public education, communicative competences, disability
Publikacje:
  • Michalik, M. (2008). Zastosowanie teorii relewancji komunikacyjnej w badaniach dyskursu szkolnego (w normie i w zaburzeniach). Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica, 2, 222-237.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"