Abstrakt: |
Badanie stanowiło poszerzoną wersję badania przeprowadzonego w 1995 roku i dotyczącego funkcjonowania liceów technicznych w zespołach szkół zawodowych w Częstochowie. Tym razem sondażem diagnostycznym objęto 221 uczniów (w tym 94 dziewczęta i 127 chłopców) z klas II-IV o profilu elektrycznym, rolno-spożywczym, usługowo-gospodarczym, mechanicznym, elektroenergetycznym oraz kształtowania środowiska. Uzyskano ponadto wypowiedzi 25 nauczycieli częstochowskich liceów technicznych. Wyniki badania ujawniły, że blisko połowa uczniów kontynuowała naukę w liceach technicznych przez przypadek, 38% dokonało w tej kwestii przemyślanego wyboru, a 9% wybrało szkołę wyłącznie za namową rodziców. Ankietowani uważali, że liceum techniczne różniło się od pozostałych typów szkół przede wszystkim większą liczbą godzin lekcyjnych (35%), uwzględnieniem w programie przedmiotów zawodowych (29%) oraz wyższym poziomem nauczania (17%). Za największą zaletę liceum technicznego uważano ciekawe przedmioty uwzględnione w programie (15%), wysoki poziom (14%), możliwość nauki języków obcych (13%) oraz dobre przygotowanie do podjęcia dalszej nauki (12,1%). 32% badanych stwierdziło, że liceum techniczne nie posiada żadnych zalet. Za największą wadę uważano przeładowany program nauczania (71%) oraz brak możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych (17%). Znakomita większość uczniów planowała po zakończeniu szkoły kontynuować naukę (90%), najczęściej na uczelni wyższej (69%). 33% badanych nie odpowiedziało na pytanie o swoje oczekiwania względem szkoły, 29% zaliczyło do nich chęć zdobycia średniego wykształcenia, a 5% ogólnej nauki języków obcych i informatyki. Większość badanych uważała, że ich oczekiwania zostały spełnione częściowo (76,9%). Najczęściej jednak respondenci wybraliby ten typ szkoły ponownie (33,9%), choć 26% wolałoby technikum, 19% liceum ogólnokształcące, a 4% liceum zawodowe. 12% nauczycieli stwierdziło, że przed podjęciem pracy w liceum technicznym musieli się zapoznać z programem nauczania, blisko połowa badanych uczestniczyła w formach doskonalenia dla nauczycieli liceum technicznego. Niemal wszyscy respondenci (89%) uczyli również w szkołach innego typu. Główną zaletą liceum technicznego zdaniem nauczycieli było uwzględnienie przedmiotów ogólnokształcących (55,5%), największą wadą – zbyt duża liczebność klas, słaba baza techniczna oraz zbyt obszerny program (33,5%). Unowocześnienie bazy byłoby też głównym postulatem badanych (44,5%). Zdaniem 45,5% nauczycieli licea techniczne zachęcały do stosowania metod aktywizujących jako nowatorskiego sposobu kształcenia. |