BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz własnej osoby i środowiska społecznego w ocenie młodzieży o zróżnicowanym przystosowaniu do warunków szkolnych
Data: 1991 – 1993
Badacz: Dorota Pstrąg
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację hipotezy, zgodnie z którą nieprzystosowanie społeczne nieletnich jest powiązane z odmienną percepcją środowiska społecznego. Badaniem objęto uczniów pięciu szkół podstawowych i zasadniczych zawodowych z dwóch miast wojewódzkich południowo-wschodniej Polski. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach: 1) wyodrębniono osoby wyróżniające się szczególnie dobrą i szczególnie złą adaptacją do środowiska społecznego szkoły. Ankietą objęto 18 nauczycieli wychowawców klas I-VIII szkół podstawowych i klas I-III ZSZ. Do drugiego etapu badań wytypowano 200 uczniów, których podzielono na grupę eksperymentalną (złe przystosowanie społeczne) oraz grupę kontrolną (dobre przystosowanie społeczne). Każdą z grup podzielono następnie na uczniów w wieku 12-14 lat oraz 15-17 lat. W skład każdej z czterech tak powstałych grup wchodziło po 50 badanych (34 chłopców i 16 dziewcząt); 2) przeprowadzono rozmowy z uczniami, zastosowano również test socjometryczny oraz kwestionariusze tematyczne. Uczniowie z zaburzeniami w przystosowaniu do środowiska szkolnego cechowali się: nieadekwatną, negatywną oceną własnej osoby, swoich perspektyw i możliwości; brakiem pozytywnych motywów do podjęcia nauki pracy zawodowej, traktowaniem szkoły jako sztucznego środowiska, nieodpowiadającego ich potrzebom i zainteresowaniom, z czym związane były częste trudności dydaktyczne i powstawanie konfliktów; negatywną oceną osób dorosłych, w tym rodziców i nauczycieli; specyficznym stosunkiem do norm prawnych i moralnych, które postrzegano jako formalność; egoizmem socjocentrycznym, związanym z silną identyfikacją z grupą nieformalną, w której zaspokajano potrzebę kontaktów emocjonalnych i społecznych.

Deskryptory TESE: młodzież, zachowania społeczne, warunki kształcenia, środowisko społeczno-kulturowe, psychologia
TESE descriptors: youth, social behaviour, learning context, socio-cultural environment, psychology
Publikacje:
  • Pstrąg, D. (1995). Obraz własnej osoby i środowiska społecznego w ocenie młodzieży o zróżnicowanym przystosowaniu do warunków szkolnych. W: P. Tyrała (red.), Aspiracje a rzeczywistość edukacyjno-wychowawcza w okresie przeobrażeń strukturalnych państwa (s. 129-154). Rzeszów: Wydawnictwo WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"