Abstrakt: |
Przedmiotem badania były związki międzykulturowe sąsiadujących regionów Polski i Niemiec. Celem badania była intensyfikacja relacji polsko-niemieckich i procesu wymiany międzykulturowej na terenach przygranicznych. W pierwszej fazie badania zgromadzono i przeanalizowano oferty edukacji kulturalnej dorosłych. Analizie poddano łącznie 296 ofert edukacji kulturalnej z 83 placówek kulturalnych w województwie lubuskim. Instytucje, od których pochodziła oferta, podzielono na trzy grupy: edukacyjne, np. Uniwersytet Trzeciego Wieku, szkoły tańca, realizujące działalność kulturalną jako zadanie dodatkowe, np. muzea, biblioteki, galerie, stowarzyszenia społeczno-kulturalne, domy, centra i ośrodki kultury, sportu i rekreacji. Okazało się, że blisko co trzecie zajęcia pozwalały uczestnikom realizować się twórczo. 18,91% wszystkich ofert to zajęcia dotyczące teorii, podczas których można było przyswajać wiedzę na temat wartości kultury wysokiej, 4,39% to zajęcia międzykulturowe (niewiele zajęć z języków obcych, podczas których prezentowano zagadnienia edukacji międzykulturowej). 44,49% wszystkich zajęć stanowiły formy muzyczne, 11,89% – interdyscyplinarne, 10,57% – teatralne, 9,69% – taneczne, 6,6% fotograficzne, 7,92% – malarskie, 2,69% – literackie, 1,76% – rzemiosła artystycznego. Właśnie zajęcia o charakterze muzycznym cieszyły się wśród zainteresowanych największą popularnością. Do zajęć interdyscyplinarnych zaliczono wszystkie formy łączące działania z różnych dziedzin artystycznych. Wśród zajęć o charakterze teoretycznym były: związane z historią sztuki i wiedzą kulturoznawczą (58,92%), interdyscyplinarne (17,85%), związane z filmem i literaturą, fotografią (7,14%), muzyką (5,35%), teatrem, architekturą – po jednej ofercie. |