BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Subiektywne wyznaczniki jakości życia młodzieży
Data: [1996]
Badacz: Beata Mazur, Alicja Siemak-Tylikowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie czynników uznawanych przez młodzież za źródła jej szczęścia, satysfakcji i zadowolenia z życia. Badaniem objęto 1500 osób w wieku od 5 do 20 lat uczęszczających do różnych typów placówek edukacyjnych. Materiał badawczy stanowiły wypowiedzi ustne lub pisemne (zależnie od wieku badanych) inspirowane sformułowaniami Czuję się szczęśliwy(a), gdy…, Gdy jestem radosny, szczęśliwy, to… itp. Przedstawione wnioski z badania dotyczą badanych w wieku 13-20 lat. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że źródło szczęścia jawiło się młodzieży przede wszystkim w zaspokajaniu potrzeby kontaktów społecznych (częściej dziewczęta i osoby powyżej 15. roku życia), następnie w osiągnięciach szkolnych (częściej osoby w wieku 13-15 lat) i aktywności (częściej chłopcy, w tym szczególnie chłopcy w wieku 13-15 lat). Odpowiedzi chłopców (szczególnie tych młodszych) dotyczące analizowanych źródeł szczęścia okazały się bardziej równomiernie rozłożone między poszczególne kategorie, a odpowiedzi dziewcząt (szczególnie tych starszych) koncentrowały się w większym stopniu na relacjach społecznych przy zdecydowanie mniejszej liczbie wskazań na kategorie takie jak bezpieczeństwo, potrzeby materialne czy biologiczne. Dominującym źródłem nieszczęścia w opinii badanych były również kontakty interpersonalne (częściej dziewczęta) oraz osiągnięcia w szkole (częściej osoby w wieku 13-15 lat, w tym zwłaszcza chłopcy).

Deskryptory TESE: młodzież, zachowania społeczne, postawa, relacje interpersonalne, płeć
TESE descriptors: youth, social behaviour, attitude, interpersonal relations, gender
Publikacje:
  • Mazur, B. i Siemak-Tylikowska, A. (1996). Subiektywne wyznaczniki jakości życia młodzieży. W: K. Przyszczypkowski i A. Zandecki (red.), Edukacja i młodzież wobec społeczeństwa obywatelskiego (s. 195-204). Toruń: "Edytor".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"