BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zjawisko narkomanii w percepcji uczniów szkół ponadpodstawowych
Data: [1994]
Badacz: Irena Łabudź-Kryska
Abstrakt:

Przedmiotem badania było zjawisko narkomanii w percepcji uczniów szkół ponadpodstawowych. Badaniem ankietowym objęto 2820 uczniów liceów (29,8%), techników (27,2%) i zasadniczych szkół zawodowych (43%). Wiek badanych mieścił się w przedziale 15-21 lat i wynosił średnio 17 lat. Badani najczęściej pochodzili z miast (76,2%) oraz z rodzin robotniczych (40%). Badani wykazali się niskim poziomem wiedzy na temat narkomanii – zjawisko to postrzegano powierzchownie i mało dokładnie, percepcja różnych jego aspektów była wybiórcza, fragmentaryczna lub błędna. Pomimo niskiego poziomu wiedzy na temat narkomanii większość badanych ustosunkowywała się pozytywnie do możliwości i celowości leczenia narkomanów. Jedynie 13,9% badanych oceniło pozytywnie działania związane z zapobieganiem i leczeniem narkomanii. Percepcja narkomanii okazała się zależna od płci i wieku badanych – dziewczęta oraz starsi uczniowie wykazali się bardziej dokładną wiedzą na temat tego zjawiska. Poziom wiedzy na temat narkomanii był również zależny od styczności z nią – więcej wiadomości posiadali ci uczniowie, którzy styczność taką mieli (26,6%).

Deskryptory TESE: szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, zachowania społeczne, zdrowie, dziecko zagrożone
TESE descriptors: secondary school, vocational school, social behaviour, health, child at risk
Publikacje:
  • Łabudź-Kryska, I. (1994). Zjawisko narkomanii w percepcji uczniów szkół ponadpodstawowych. W: S. Kawula i H. Machel (red.), Młodzież a współczesne dewiacje i patologie społeczne : diagnoza – profilaktyka – resocjalizacja (s. 115-121). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"