BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zjawisko przeciążenia pracą u nauczycieli w kontekście zadań szkolnej edukacji zdrowotnej
Instytucja:
Data: wrzesień 2003
Badacz: Ewa Kasperek-Golimowska, Agata Woźniak
Abstrakt:

Celem badań była weryfikacja nauczycielskich opinii dotyczących samopoczucia i warunków w pracy, sposobów rozwoju zawodowego, ponoszonych przez tę grupę zawodową kosztów itd. Główne pytania badawcze brzmiały: czy nauczyciele czują się przeciążeni pracą zawodową; co jest dla nich w pracy źródłem dyskomfortu; czy nauczyciele znają i podejmują działania chroniące ich przed nadmiernym przeciążeniem pracą lub niwelujące ewentualne skutki tego przeciążenia. W badaniach wzięło udział 117 osób (104 kobiety, 13 mężczyzn). Byli to nauczyciele różnych specjalności – humaniści (35%), nauczyciele nauk przyrodniczych (21%), kształcący na etapie nauczania początkowego (20%), nauczyciele z wykształceniem pedagogicznym (17%) oraz uczący kultury fizycznej (8%). W badaniach wykorzystano kwestionariusz ankiety. Dobór terenu badań miał charakter przypadkowy; nauczycieli wybrano celowo – według kategorii „bycia zaangażowanym” w realizację ścieżki: edukacja prozdrowotna. Wyniki analiz jakościowych pokazały, że 60% nauczycieli jest obciążonych zawodowo (odczuwają dyskomfort podczas pracy, są zmęczeni). Ponadto badania potwierdziły, że u ponad 46% osób z badanej grupy zawodowej zniechęcenie jest najczęstszą reakcją na ograniczenia zewnętrzne w pracy. Średnio co piąty nauczyciel odczuwa złość i przygnębienie. Badania zilustrowały także rodzaje strat, które według nauczycieli są przez nich najczęściej ponoszone np.: emocjonalne (złość, strach, smutek), zdrowotne (m.in.: napięcie fizyczne i psychiczne), materialne, społeczne (ograniczenie czasu na życie rodzinne oraz towarzyskie). Biorąc pod uwagę poczucie wpływu nauczycieli na różne obszary życia zawodowego okazało się, że w 82% respondenci wskazali na kierunek i tempo kształcenia. Co trzeci z badanych wskazał wybór miejsca pracy. Średnio około połowa badanych nie wykorzystuje świadomie żadnych metod radzenia sobie ze stresem lub sposobów ochrony przed przeciążeniem.

Deskryptory TESE: nauczyciel, praca, zdrowie, edukacja zdrowotna, warunki pracy, autonomia
TESE descriptors: teacher, labour, health, health education, working conditions, autonomy
Publikacje:
  • Kasperek-Golimowska, E. i Woźniak, A. (2005). Zjawisko przeciążenia pracą u nauczycieli w kontekście zadań szkolnej edukacji zdrowotnej. Pedagogika Społeczna, 3, 77-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"