BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartościowanie wykształcenia w różnych okresach życia jako auksologiczny wymiar samokierowanego uczenia się
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Dorota Ciechanowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania było wartościowanie wykształcenia w różnych okresach życia przez osoby dorosłe. Badaniem objęto 50 respondentów w wieku od 40 do 54 lat oraz 50 w wieku od 63 do 85 lat. W grupie kontrolnej znalazło się 50 adolescentów. 80% emerytów twierdziło, że w młodości lubili chodzić do szkoły, ale już wśród nastolatków połowa (44%) podzielała te preferencje. Do motywów tej postawy respondenci zaliczyli: możliwość zdobywania wiedzy (40% osób w wieku późnej dorosłości), chęć zdobywania zawodu (20% respondentów z tej grupy), fajna atmosfera (4% osób z tej grupy), możliwość spotkań ze znajomymi (42% osób w wieku średniej dorosłości). 16% gimnazjalistów skarżyło się na konieczność wczesnego wstawania do szkoły, 12% – na nudę, 12% – na niechęć do nauki, 12% – na niechęć chodzenia do szkoły w ogóle. Wśród respondentów będących w wieku średniej dorosłości 12% nie lubiło chodzić do szkoły ze względu na problemy w nauce, 6% nie chciało się chodzić do szkoły. 16% respondentów w wieku późnej dorosłości uważało, że w szkole było po prostu nudno, 4% ankietowanych z rej grupy nie lubiło w ogóle chodzić do szkoły. Respondenci w większości uważali, że im wyższe wykształcenie, tym lepszy poziom życia (najczęściej opinię tę podzielały osoby w okresie późnej dorosłości – 74%). Także respondenci w wieku późnej dorosłości najczęściej potwierdzali zależność między wykształceniem a realizacją planów życiowych (72%), rzadziej zdanie to wyrażali ankietowani w wieku średniej dorosłości (44%) oraz gimnazjaliści (40%). 20% najstarszych respondentów deklarowało, że im wyższe wykształcenie, tym większe są możliwości człowieka. 14% badanych z tej grupy twierdziło, że poziom wykształcenia wpływa na ilość posiadanych pieniędzy; podobnie uważało 10% gimnazjalistów. 16% seniorów było zdania, że związek między wyższym wykształceniem a realizacją planów życiowych zachodzi wtedy, kiedy pracuje się zgodnie z posiadanym wykształceniem. 8% gimnazjalistów i tyle samo respondentów w okresie średniej dorosłości wyraziło opinię, że wyższe wykształcenie pozwala znaleźć lepszą pracę. 58% emerytów oraz 52% osób w wieku średniej dorosłości było zadowolonych z poziomu posiadanego wykształcenia. 18% seniorów i 12% osób w wieku średniej dorosłości wykorzystywało wykształcenie w pracy. Potrzebę dalszego kształcenia się odczuwali przede wszystkim gimnazjaliści – 80%, w dalszej kolejności osoby w wieku średniej dorosłości (48%) oraz osoby najstarsze (24%). Wartość kształcenia się najwyżej cenili gimnazjaliści – dla 18% osób z tej grupy edukacja była na trzecim miejscu w ich hierarchii wartości.
 

Author's Keywords: educational values, auxology, self-directed learning
Deskryptory TESE: postawa, kształcenie obowiązkowe, kształcenie ogólne, rozumienie, uczenie się
TESE descriptors: attitude, compulsory education, general education, comprehension, learning
Publikacje:
  • Ciechanowska, D. (2010). Wartościowanie wykształcenia w różnych okresach życia jako auksologiczny wymiar samokierowanego uczenia się. Rocznik Andragogiczny, 17, 114-126.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"