Abstrakt: |
Badanie ankietowe miało na celu poznanie oczekiwań dorosłych uczniów wobec ich nauczyciela w kontekście oświaty dorosłych i przemian na rynku pracy, w szczególności zaś konieczności częstego przekwalifikowywania się. Badaniem objęto 70 studentów zaocznych, przekwalifikowujących się z nauczyciela przedszkola na nauczyciela nauczania początkowego. Odpowiedzi respondentów pozwoliły stwierdzić, że nauczyciela ceniono przede wszystkim za życzliwość i cierpliwość (40 wskazań); mądrość, kompetencje i wiedzę (32); umiejętność słuchania, obserwowania i szanowania innych poglądów (30); umiejętność nawiązywania kontaktów z uczniami dorosłymi (28); komunikatywność (26); zrozumienie sytuacji ucznia dorosłego (22). Podkreślano również takie cechy jak takt i kultura osobista, umiejętność przekazywania informacji w ciekawy sposób, szacunek dla innych, umiejętności organizacyjne czy zainteresowanie uczniów swoją pasją. Za najlepsze metody nauczania uznano dyskusję (44), wykład (24) i zajęcia praktyczne (22). Doceniano również znaczenie samokształcenia i indywidualnego kierowania procesem nauczania, a także metod opartych na pracy grupowej. |