BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel dobry czy zły – jak go kształcić?
Instytucja:
Data: 1994 – 1995
Badacz: Alina Kaczara
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii młodzieży szkolnej na temat nauczycieli oraz określenie, co oznaczało ich zdaniem wyrażenie dobry nauczyciel. Badanie sondażowe przeprowadzono w 1994 i 1995 roku wśród studentów Uniwersytetu Wrocławskiego. Odpowiedzi większości badanych ujawniły ich krytyczny stosunek do pedagogów. Nauczyciele uważani byli za ludzi ograniczonych i autorytarnych, uważających się za nieomylnych, konformistów, jednostki niezdolne do zmiany i oporu, osoby bez dystansu w stosunku do rzeczywistości szkolnej, nieprzyjaciół młodzieży lub siebie samych, „bezpostaciowe” i „amoralne” twory, a nawet ludzi wymagających specjalistycznej pomocy psychiatry. Niemal wszyscy badani pragnęli widzieć w nauczycielu mistrza nauczania, osobę o szerokich horyzontach myślowych, otwartą na świat, potrafiącą dobrze i zajmująco uczyć, a także umiejącą nauczać sztuki samokształcenia i zgłębiania tajników wiedzy.

Deskryptory TESE: nauczyciel, relacja nauczyciel – uczeń, student, postawa, szkoła wyższa
TESE descriptors: teacher, teacher-student relation, student, attitude, higher education
Publikacje:
  • Kaczara, A. (1999). Nauczyciel dobry czy zły – jak go kształcić? Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 130, 507-514.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"