BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel chemii jako wychowawca
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Krystyna Skrok
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie o wpływ doboru treści nauczania chemii na realizację celów wychowawczych, o sposób wykorzystywania przez nauczycieli treści nauczania chemii do kształtowania postaw i zachowań młodzieży gimnazjalnej oraz o efekty realizacji celów wychowawczych w postaci tychże postaw i zachowań. Badanie zrealizowano w trzech etapach: 1) obserwacja lekcji chemii z wykorzystaniem karty obserwacji w celu ustalenia częstotliwości występowania sytuacji kreowanych przez nauczyciela, które sprzyjały realizacji celów wychowawczych (zrealizowana w pierwszych klasach gimnazjum, w tym w szkołach korzystających ze standardowego podręcznika i szkołach korzystających z podręcznika o treściach humanistycznych i społecznych); 2) pomiar efektów kształtowania postaw i zachowań uczniów z wykorzystaniem ankiety (zrealizowany w trzecich klasach gimnazjum wśród tych samych uczniów, teraz starszych o dwa lata); pomiar opinii nauczycieli chemii na temat miejsca celów wychowawczych w hierarchii celów edukacji chemicznej, potrzeby stawiania celów wychowawczych w procesie kształcenia oraz efektów realizowanych celów wychowawczych (pomiar wśród absolwentów studiów podyplomowych na UMCS pt. Kształcące, wychowawcze i przyrodnicze aspekty nauczania chemii w gimnazjum oraz wśród nauczycieli chemii, którzy takich studiów nie ukończyli). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dobór treści nauczania miał wpływ na realizację celów wychowawczych w nauczaniu chemii – im treści nauczania wyraźniej wykazywały cechy humanistyczne i społeczne, tym bardziej zwiększała się częstotliwość sytuacji tworzonych przez nauczyciela chemii, które sprzyjały realizacji celów wychowawczych, oraz tym większe były efekty wpływające na postawy i zachowania uczniów. Mimo tej przewagi wyniki obu grup gimnazjów w zakresie realizacji celów wychowawczych okazały się niezadowalające. Wyniki trzeciego etapu badania ujawniły, że hierarchia celów nauczycieli po studiach dyplomowych uwzględniała równoważną rolę celów poznawczych, kształcących i wychowawczych, przy czym te ostatnie uznawano za najtrudniejsze do osiągnięcia. Z kolei nauczyciele bez studiów dyplomowych największą wagę przykładali do celów poznawczych i kształcących, które też były ich zdaniem trudne do osiągnięcia, cele wychowawcze traktowano drugoplanowo oraz jako łatwe do osiągnięcia. Nauczyciele po studiach podyplomowych byli również bardziej skłonni stawiać cele wychowawcze w różnych sytuacjach dydaktycznych, wyżej oceniali efekty realizowanych przez siebie celów wychowawczych w postaci zachowań uczniów.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciel, uczeń, kształcenie ogólne, wartości uniwersalne, proces nauczania chemii, cele wychowawcze, postawy i zachowania
Author's Keywords: teacher, pupil, general education, universal values, chemistry teaching process, educational aims, attitudes and behaviours
Deskryptory TESE: wychowanie społeczne, wychowanie dziecka, gimnazjum, młodzież, chemia, nauczyciel przedmiotu, cel dydaktyczny, cele kształcenia
TESE descriptors: community studies, child rearing, lower secondary, youth, chemistry, specialist teacher, teaching objective, aims of education
Publikacje:
  • Skrok, K. (2008). Nauczyciel chemii jako wychowawca. Chemia, Dydaktyka, Ekologia, Metrologia, 1/2, 41-49.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"