Abstrakt: |
Przedmiotem badania była opinia młodzieży na temat nauczyciela i roli, jaką może on pełnić jako autorytet dla swych uczniów. W badaniu wzięli udział uczniowie ostatnich klas gimnazjum oraz liceum i technikum. Łącznie przebadano 184 uczniów (69 osób z gimnazjum, 76 z liceum oraz 39 z technikum). Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego (technika ankiety, narzędzie: kwestionariusz ankiety). Wyniki badania pokazały, że pojęcie nauczyciel – autorytet kojarzy się badanym najczęściej z wiedzą, doświadczeniem zawodowym, umiejętnościami (prawie 74%). Wyobrażenie respondentów na temat nauczyciela – autorytetu dotyczy najczęściej postrzegania go w kategoriach osoby wyzwalającej potencjał twórczy uczniów, inspirującej do działań praktycznych (prawie 37% wskazań). Na pytanie czy osoba nauczyciela może być autorytetem dla ucznia, twierdzącą odpowiedź zaznaczyło 83% młodzieży. 68,6% uczniów nie potrafi wskazać konkretnego nauczyciela ze swojej szkoły, który mógłby być dla nich autorytetem. Wyniki badania umożliwiły zestawienie dziesięciu najważniejszych cechy, jakimi powinien odznaczać się nauczyciel – autorytet. Są nimi: sprawiedliwość (ponad 94%), umiejętność przekazywania wiedzy (prawie 89%), umiejętność zainteresowania ucznia (89%), szacunek dla innych (88,5%), uczciwość (ponad 86%), dobre przygotowanie do lekcji (prawie 86%), wiedza przedmiotowa, obiektywność w ocenianiu (oba powyżej 85%), inteligencja (prawie 85%), wiarygodność (ponad 84%). |